Cégvilág

Végveszélyben a Knaus

A nagyoroszi lakókocsigyár 730 milliós mínuszt hozott össze, kérdés, kihúzzák-e az év végéig

Az előzetes adatok szerint nagyjából 730 millió forintos veszteséggel zárta július 31-ével végződött 2008/09-es pénzügyi évét a nagyoroszi Knaus Tabbert lakókocsigyár – értesült a Világgazdaság. Egy évvel korábban még 86 millió forint volt az adózott eredmény. Az ok: a német anyacég a múlt ősszel csődbe ment, így a termelés több mint fél évig állt.

Ezért, valamint a válság hatása miatt az ügyvezető igazgató, Botka József korántsem biztos abban, hogy a cég megéri a telet.

Pedig két hónapja még az volt a terv, hogy a tulajdonosváltás után a kft. fő profilja a lakóautó-előállítás lesz, és a magyar mérnökök által tervezett Box Star modellből – a tavalyi négyszázhússzal szemben – az idén akár közel ezret is exportálhatnak. Ezzel szemben a múlt évben 4790 lakókocsit kiszállító gyár május végéig kétszázat készíthetett, azóta pedig havonta harmincat, a Box Starból pedig július végéig mindössze 165-öt.

A Knaus Tabbert GmbH-t az év elején vette meg a holland HTP befektetői csoport mintegy 40 millió euróért, ebből 28 millió volt a bankhitel, ezt a pénzintézet csupán a német kormánygarancia biztosítása után utalta át. A HTP ennek fejében azt vállalta, hogy az 1200 németországi munkahely közül három évig megtart 650-et. A lakókocsi-piaci válság okozta forgalom-visszaesés miatt feleslegessé vált munkaerő-kapacitást Magyarországon is csökkenteni kellett.

A május végéig elbocsátott 153 dolgozó végkielégítésére összesen 150 millió forintot fizetett ki az egykor 350 fős társaság, amely ma már csak 130 embernek ad munkát.

Miközben a lakókocsi-összeszerelők számát jelentősen csökkentette a kft., továbbra is negyvenöten dolgoznak a textilüzemben, tizenöten pedig a bútorelemgyártásban: a termékeket a németországi üzembe szállítják, de ugyanígy végez továbbra is tervezőmunkát a nyolc nagyoroszi mérnök az anyacég számára.

A két német és a magyar gyárban csupán március közepén indulhatott meg a munka. Az idei termelési terv 8000-8500 kempingjármű leszállítása, ez nagyjából a tavalyi – amúgy is 20 százalékkal csökkentett – mennyiség fele. Az értékesítési kilátások ugyanis nagyon borúsak, hiszen ma már a bankok megkövetelik a kempingjármű-vásárlóktól a 30-35 százalékos saját erő meglétét, míg korábban 10 százalékos önrészre is folyósítottak hitelt. De mindezt megelőzte a Knaus Tabbert hibás stratégiája; a társaság már tavaly tavasszal túl sok járművet szállított ki kereskedőihez, emiatt nagy árengedményeket hirdettek. A túltermelés akkora volt, hogy a dömpingár ellenére is 1600 darabos volt a gyári készlet a csőd kihirdetetése idején.

Ráadásul a válság miatt az év végén 50-60 százalékkal esett a járművek forgalma Európában, ugyanakkor azok, akiknek már nem voltak hitelterheik, stabil jövedelmük azonban igen, mint például a fiatal nyugdíjasok, nagy számban vették a leértékelt járműveket – a legtöbb esetben a Knaus Tabbert csoport pénzügyileg erős versenytársaitól.
Ebben a helyzetben indult meg újra a cég termelése márciusban, ám úgy tudni, a korábbi tervekkel ellentétben a nagyoroszi Box Starok nem kapták meg azt a marketingtámogatást, amelynek révén nagyobb rendelésállományt lehetett volna szerezni. Pedig a nagyoroszi mérnökök által a FIAT Ducato alapján kifejlesztett kétszemélyes Box Star lakóautó már tavalyelőtt olyan sikeres volt, hogy független gyártók lemásolták.
Most az a helyzet, hogy csupán 92 lakóautóra és 117 lakókocsira van megrendelése a Knaus Tabbertnek, és lakókocsiból is csak a legolcsóbbat gyártják.

Hozzá kell tenni, hogy a Knaus Tabbert 16 éves fennállása legjobb üzleti évét zárta 2008-ban, és tavaly nyáron készült el a cég saját fejlesztésű Box Star lakóautóinak összeszerelésére a százmillió forintba került 1100 négyzetméteres gyártócsarnok.

Zuhanó kereslettel kénytelenek szembenézni az európai lakókocsigyártók. Az első fél évben még az olyan hagyományosan erős piacokon, mint a skandináv országok, illetve Svájc, 32, illetve 22 százalékkal estek az eladások.

A Knaus csoport fő piacán, Nyugat-Európában pedig már a tavalyi első nyolc hónapban is 30 százalékos volt a szűkülés. Az európai forgalom a becslések szerint a korábbi 230 helyett legfeljebb 120-130 ezer lehet az idén.

A Knaus csoport fő piacán, Nyugat-Európában pedig már a tavalyi első nyolc hónapban is 30 százalékos volt a szűkülés. Az európai forgalom a becslések szerint a korábbi 230 helyett legfeljebb 120-130 ezer lehet az idén. -->

Knaus autógyártás lakókocsi autógyár
Kapcsolódó cikkek