Cégvilág

Barkácspiaci pozícióharc

Barkácspiaci beszerzési társulást hozott létre 16 hazai kis- és közepes vállalkozás.

Megalakult az első barkácspiaci beszerzési társulás, az Ezermester Magyar Barkács Kft., amely a kisebb boltokat összefogva megpróbálja felvenni a küzdelmet a multinacionális cégekkel. A név a kilencvenes évek elején megszűnt az Ezermester és Úttörőbolt Vállalatot idézi, mégpedig oly módon, hogy az új társaság még a logót és a színeket is megszerezte a Magyar Szabványügyi Testülettől.

Ma már 16 lakásfelszerelés- és barkácsbolt fölött van Ezermester logó és mintegy negyven céggel folynak tárgyalások a csatlakozásról. Viszont a hosszú távú lehetőségek szinte korlátlanok, hiszen csupán a fővárosban és környékén körülbelül 200 lakásfelszerelési-, szerszám, markács üzlet működik, amelyek 1-3 bolttal rendelkező családi vállalkozások tulajdonában vannak. De országosan 8-9 ezer ilyen profilú üzlet van.

Az Ezermester afféle elődje az éppen négy éve indult osztrák franchise-hálózat, a 3e Handels und Dienstleistungs AG, amelyhez mára 15, egyenként 300-600 négyzetméteres Let''s do it bolt tartozik. Ehhez azonban átlagosan 30 millió forintos beruházás kell, emiatt lassú a hálózatbővítés. A 3e boltból viszont 39 üzlet van, ahhoz nem szükséges különösebb beruházás.

 A láncot működtető 3e Consulting Kft. manapság elsősorban esernyő szerepet játszik az üzletek fölött a beszállítók felé, mert - bár úgy látszik, a vásárlói kedv kezd visszatérni - az építőipari vevők nemigen fizetnek. A körbetartozási láncban áll valahol a kereskedők és a szerszámbeszállítók pénze.

Lehetséges, hogy a vásárlói kedv kezd visszatérni, de még korántsem közelíti meg a barkácspiac forgalma az elmúlt októberit.  Érdekes azonban, hogy míg az Egyesült Államokban és Európában a fogyasztók úgy spórolnak, hogy az olcsóbb termékeket keresik, addig a magyarok kevesebbet vásárolnak a megszokott napi fogyasztási cikkekből – állapítja meg a The Boston Consulting Group és a GfK Hungária közös elemzése.

Schlemmer Zoltán, a Praktiker értékesítési igazgatója elmondta, tapasztalataik szerint valóban igaz, hogy a magyar vásárló inkább nem vásárol és visszafogja költekezéseit, ennek hatásait a barkácspiacon is érezni lehet.

A Praktikernél ugyanakkor a festékek forgalmánál volt kisebb növekedés, ebből arra következtetnek, hogy az emberek komolyabb renoválásba (csempézés, tapétázás, stb.) már nem fogtak bele, de azért kifestették lakóházaikat, szobáikat. A válság ellenére is megvalósítja magyarországi beruházási tervét a Praktiker AG. A jövő év nyáron nyílik meg Esztergomban a jelenleg 19 áruházzal rendelkező barkácslánc következő egysége. A 7,2 millió eurós beruházás eredményeként felépülő, geotermikus hűtéssel és fűtéssel ellátott 6700 négyzetméteres áruházban hatvanan kapnak munkát.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Praktiker BricoStore kis- és közepes vállalkozás Bauhaus beszerzési barkácspiac
Kapcsolódó cikkek