Cégvilág

Megszorongatták a közlekedési minisztert a vasút miatt

Hónig Péter a somogyi vasútvonalak megszüntetése miatt került kereszttűzbe Mernyén. A személyeskedésektől sem mentes fórumon petíciót és sértő megjegyzéseket is kapott a közlekedési tárca vezetője.

Fellélegezhetnek a dél-somogyiak: a Somogyszob-Nagyatád vonalon vélhetően jövőre is megmarad a vasúti személyszállítás. Ellenben a Szob-Balatonszentgyörgy közötti szakasz "feketelistán" van. Igen valószínű, hogy ott 2010-től buszra kényszerülnek az ingázók – tudta meg a sonline.hu  azon a mernyei fórumon, amelyre meghívták Hónig Péter közlekedési minisztert is.

A rendezvényen kemény kritikát és sértő megjegyzést éppúgy kapott a tárcavezető, mint petíciót, s a szárnyvonalak megmentéséért garanciát kérő nyilatkozatot.

Száz emberből három száll vasútra, kilenc buszra, 88-an egyénileg oldják meg a közlekedésüket – utalt egy felmérésre Hónig Péter közlekedési miniszter, aki szerint a kormányzati tervekkel kapcsolatban rengeteg félreértést kell tisztázni.

Rámutatott: manapság naponta csaknem 340 ezren használják a vasutat, az utasok nagyjából fele Budapest elővárosi vonalait veszik igénybe. Ráadásul a vonatot választóknak mindössze 15 százaléka fizet teljes árú jegyet. A helyközi közlekedés közel 330 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek – fejtette ki. – A nemzeti jövedelem csaknem 1,3 százalékát erre költjük.

Pazarló működés, nagy központi "vízfej", túlzott adminisztráció, minőségi kifogások – sorolta a vasutat ért korábbi vádakat. Hónig Péter a 2010-2012 közötti átalakítási terv kapcsán kiemelt célként nevezte a vasút hatékonyabb működését. Az első lépcsőben – évente – csaknem 25 milliárd forintos megtakarítást várnak. Ennek során újratárgyalják a szerződéseket, s minőségi követelményrendszert is meghatároznak a vállalat számára.

Évek óta fenyegetettségben élnek a somogyiak – jelezte Gyenesei István országgyűlési képviselő (független, a Somogyért Egyesület elnöke. Gruber Attila (Fidesz) szerint a Siófok-Kaposvár vasúti szakasz közel 500 millió forintos felújítási költségét durván négy BKV-s végkielégítés fedezte volna. Rákóczi Attila szocialista képviselő úgy fogalmazott: bárki is kormányoz, a közlekedést szakmai kérdésként érdemes kezelni. Móring József Attila, (KDNP) "keresztényi alázattal" azt kérte a minisztertől, hogy a hátralévő időben ne tegyenek már semmit.

Gelencsér Attila, a megyei közgyűlés elnöke – a két hete elmaradt somogyi miniszteri látogatást felemlegetve – kitért rá; Hónig Péternek talán egy PR-rendezvényen fontosabb volt a koccintás, mint a tájékoztatás. A tárcavezető visszautasította a személyeskedő megjegyzést, a nem épp baráti hangnem végig kísérte a fórumot. Hónig és Gelencsér között a találkozó végi koccintás is elmaradt.
Gelencsér nem érti, hogy a szocialisták miért épp most, a kormányzás vége felé kezdik a vasúti átalakítást. Azt mondta: a kormány eltávolodott az emberektől, nem érzik át a lakosság problémáját, az IMF-nek való kényszeres megfelelés köti le őket.  A tárcavezetőnek az elnök egy nyilatkozatot is átnyújtott. Ebben az áll: a miniszter vállalja, hogy a 2010-es átszervezés során a somogyi vasúti szárny- és mellékvonalak megszüntetésére, működésének szüneteltetésére nem kerül sor.
Hónig Péter nem írta alá a papírt.

vasúti átalakítás Hónig Péter közlekedési miniszter
Kapcsolódó cikkek