Cégvilág

Nem szeretjük a telefon képernyőjét – Mobilinternet itthon

2009 első félévének végén az internet-előfizetések száma meghaladta a 2,4 milliót Magyarországon, az elmúlt egy évben a növekedés motorja a mobilinternet szolgáltatás volt. Magyarországon a lakosság arányában már 2008 végén már többen vettek igénybe mobilinternet szolgáltatást, mint Norvégiában, Kínában vagy Tajvanon – derül ki a GKIeNET – T-Home – T-Mobile: Jelentés az internetgazdaságról 2009. szeptemberben közzétett kutatásából.

Magyarországon a 14-74 éves lakosságból 3,4 millió fő volt internethasználónak tekinthető 2009. első félévének végén, vagyis ennyien töltöttek havonta legalább 1 órát valamilyen formában a világháló elérésével, vagy e-mailezéssel. A kutatás rámutat, hogy az internetezők több mint fele (55 százaléka) legalább 4 éve internetezik, harmaduk 2-3 éve, míg tizedük az elmúlt évben vált internethasználóvá. A használat intenzitását illetően az internetező felnőtt lakosság több mint fele (58 százaléka) napi rendszerességgel szokott internetezni.
2009 első félévének végén az internet-előfizetések száma meghaladta a 2,4 milliót, a növekedés motorja pedig elsősorban a mobilinternet volt

.

Az eddigi tapasztalatok alapján 2 éves időtávban a lakossági internet-előfizetések száma eléri a 2 évvel korábbi számítógéppel rendelkező háztartások számát. A számítógépek, ezen belül is a laptopok árának csökkenése így közvetetten a lakossági előfizetések számának emelkedéséhez járul hozzá. Az összemérhetőség a szélessávú mobilinternet szolgáltatás megjelenésével és egyre szélesebb körű elterjedésével viszont csak részben lehetséges, mert a mobiltechnológia az egyéni, míg a vezetékes elérési módok a háztartási igényeket hivatottak általában kiszolgálni.

Magyarországon a mobilinternet-szolgáltatást leggyakrabban még adatkártya használatával veszik igénybe (79 százalék). A mobiltelefon modemként való használata kevésbé elterjedt (21 százalék) – a mobiltelefon képernyőjén pedig a mobilinternetezők 14 százaléka szokott böngészni. Az előfizetők 86 százaléka jelenleg csak egyetlen módon használja a technológiát, míg a leginkább jellemző kombináció (6 százalék), hogy az adatkártyával történő internetezés mellett a mobiltelefonon, annak képernyőjét használva is böngészik a világhálót. A mobiltelefon képernyőjén történő internetezés elsősorban azok körében népszerű, akik rendelkeznek más típusú, otthoni előfizetéssel is (20 százalék), s ez a hozzáférési mód elsősorban a magas végzettségű férfiakra jellemző.

Eredetileg az internet terjedése is a munkacélú felhasználásnak köszönhetően indult el, míg mára már a magáncélú felhasználása vált dominánssá. Várhatóan ugyanezt a pályát futja majd be a mobilinternet-szolgáltatás is, csak jóval rövidebb idő alatt. Magyarországon a mobilinternet-előfizetéssel rendelkezők kevesebb, mint fele (45 százalék) használja kizárólag magáncélra az internetet, míg 69 százalékuk véli úgy, hogy az internetezés inkább magáncélú, mint munkacélú. 16 százalék azoknak az aránya, akik fele-fele arányban használják magán- és munkacélra is.

adatkártya T-Home mobiltelefon előfizető T-Mobile mobilinternet szélessáv GKIeNet
Kapcsolódó cikkek