Hasonlóan nyilatkozott Pongrác László, a Makisz alelnöke, a Sigma cégcsoport vezérigazgatója is, mondván, a 2009-es év egyik tanulsága, hogy a várakozásoktól eltérően a követeléskezelési piacot is igen keményen sújtja a gazdasági válság.
A változó piaci környezetre üzleti megfontolások alapján kellett döntéseket hozni: drasztikus költségcsökkentéssel, a tevékenységek folyamatos átértékelésével és újabb kiigazítások életbeléptetésével reagáltak a követeléskezelő cégek. A válság nyomán ugyanakkor a multinacionális vállalatok hozzáállása jelentősen változott – jegyezte meg Pongrác László –, nagyon sok esetben minden szakmai kérdést nélkülözve csak az ár döntött egy munka megszerzésénél.
Az év kihívásait jól érzékelteti, hogy míg a 2009-ben lejárt követelések száma 20 százalékkal emelkedett, addig az átlagos ügyérték 50 százalékkal nőtt az előző esztendőhöz képest. Ezzel egy időben a sikeresség mértéke a tervezett 10 százalékkal szemben 30 százalékkal romlott. „Ezzel összhangban nagyon átgondolt számításokkal kötöttünk újabb szerződést, illetve tartottunk meg régi partnert, és ahol a számítások veszteséget mutattak, ott felmondtuk a szerződéseket” – utalt ez évi stratégiájukra Pongrác László. Majd hozzáfűzte: így igen komoly mértékben szigorodott a folyamatos monitoring tevékenység.
A sikeresség romlása az iparág, illetve az ügyek átlagos értékének függvényében 10-30 százalékra tehető – osztotta meg tapasztalatait az Intrum Justitia magyarországi vállalatának ügyvezető igazgatója, Felfalusi Péter. Hozzátéve: a régebbi követeléseket láthatóan sokkal kevésbé akarják kifizetni, inkább az újonnan keletkező számlákat egyenlítik ki, még ha késve is. Ennek következtében a vásárolt követeléseknél a visszaesés még ennél is nagyobb volt.