Válságálló háztartásvegyipar
Nem viselte meg túlságosan a gazdasági válság a különböző tisztítószerek, mosóporok háztartási vegyi cikkek piacát, így ennek következtében az ezek előállításával foglalkozó hazai háztartásvegyipart sem – derül ki a különböző statisztikákból, valamint a Világgazdaság által megkeresett piaci szereplők tapasztalataiból.
A Nielsen legfrissebb adatai szerint a 2008. szeptember–2009. augusztus periódusban értékben 3 százalékkal nőtt a háztartási vegyi áru és a kozmetikum forgalma a kiskereskedelemben, menynyiségben pedig kétszázalékos csökkenést regisztráltak csupán. Igaz azonban, hogy ez az eredmény kedvezőtlenebb az egy évvel korábbi periódus tapasztalatainál, amikor értékben 4 százalékos növekedés volt az azt megelőző időszaknál, míg mennyiségben stagnált a piac. Az egyes termékkategóriák esetében a mostani periódusban tavalyhoz képest stagnált a mosószerek forgalma, enyhe 2 százalékos növekedés volt az öblítők esetében, míg a mosogatószereknél 15 százalékkal nőtt a forgalom tavalyhoz képest a Nielsen felmérése szerint.
A KSH-nak a magyar vegyipar 2008. évi termelési és értékesítési adatairól szóló statisztikái szerint tavaly mintegy 70 milliárd forint értékben gyártottak hazánkban tisztítószereket, ez nagyjából megfelel az egy évvel korábbi mennyiségnek. A statisztikák szerint az itthon gyártott háztartás-vegyipari termékek kétharmadát exportálják, a kivitel értéke ráadásul jelentősen nőtt tavaly az egy évvel korábbihoz képest.
„Nehéz megbecsülni, hogy mekkora a pontos nagysága a magyarországi háztartásvegyiparnak, mert a legtöbb tisztítószereket gyártó cég vegyes profilú, azaz más típusú termékekkel is foglalkozik” – mondta a Világgazdaságnak Murányi István, a Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség főtitkára. A szakértő szerint a szegmens a hazai vegyianyag- és vegyitermék-gyártás nagyjából tizedét teheti ki. Elmondása szerint a vegyiparon belül ez az ágazat nem túlságosan konjunktúrafüggő, így akkor sem volt lendületes növekedés, amikor „dübörgött” a gazdaság és a fogyasztói kedv, azonban a válság hatására sem esett vissza különösen a forgalma az ilyen termékeknek. „Nem a mosóporon szoktak takarékoskodni az emberek” – mondta.
„A fogyasztási termékek, így a háztartási tisztítószerek piaca jelenleg még jó képet mutat, itt csupán a korábbi növekedési ütem lassult le vagy torpant meg, a gazdasági válság a másik ipari szegmensben okozott nagy visszaesést”– mondta a Világgazdaságnak Dieter Knoll, a Henkel Magyarország Kft. frissen kinevezett ügyvezető igazgatója. Elmondása szerint azonban már itt is egyre inkább érzékelik a válságot, és a júliusi áfaemelés is negatív hatással volt a keresletre.
A Henkel Magyarországon a körösladányi üzemében gyárt háztartás-vegyipari termékeket, zömmel folyékony tisztítószereket. A magyarországi piacra olyan termékek készülnek itt, mint a Clin ablaktisztító, az Opti bútorápoló, a Silan öblítők, a Persil, Biopon és Tomi folyékony mosógélek, a Bref WC- és háztartási tisztítószerek, valamint a Picobello cipőápolók, de számos terméket gyártanak a környező országok piacaira, valamint néhányat Európán túlra is. „A válság ellenére a gyár teljesítménye kiemelkedő, és gyártási volumene még ebben az évben is nő”– mondta Dieter Knoll. Mint mondta: az üzemben folyamatosak a fejlesztések, és ez a jövőben is így lesz.


