BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válságálló háztartásvegyipar

Nem viselte meg túlságosan a gazdasági válság a különböző tisztítószerek, mosóporok háztartási vegyi cikkek piacát, így ennek következtében az ezek előállításával foglalkozó hazai háztartásvegyipart sem – derül ki a különböző statisztikákból, valamint a Világgazdaság által megkeresett piaci szereplők tapasztalataiból.

A Nielsen legfrissebb adatai szerint a 2008. szeptember–2009. augusztus periódusban értékben 3 százalékkal nőtt a háztartási vegyi áru és a kozmetikum forgalma a kiskereskedelemben, menynyiségben pedig kétszázalékos csökkenést regisztráltak csupán. Igaz azonban, hogy ez az eredmény kedvezőtlenebb az egy évvel korábbi periódus tapasztalatainál, amikor értékben 4 százalékos növekedés volt az azt megelőző időszaknál, míg mennyiségben stagnált a piac. Az egyes termékkategóriák esetében a mostani periódusban tavalyhoz képest stagnált a mosószerek forgalma, enyhe 2 százalékos növekedés volt az öblítők esetében, míg a mosogatószereknél 15 százalékkal nőtt a forgalom tavalyhoz képest a Nielsen felmérése szerint.

A KSH-nak a magyar vegyipar 2008. évi termelési és értékesítési adatairól szóló statisztikái szerint tavaly mintegy 70 milliárd forint értékben gyártottak hazánkban tisztítószereket, ez nagyjából megfelel az egy évvel korábbi mennyiségnek. A statisztikák szerint az itthon gyártott háztartás-vegyipari termékek kétharmadát exportálják, a kivitel értéke ráadásul jelentősen nőtt tavaly az egy évvel korábbihoz képest.

„Nehéz megbecsülni, hogy mekkora a pontos nagysága a magyarországi háztartásvegyiparnak, mert a legtöbb tisztítószereket gyártó cég vegyes profilú, azaz más típusú termékekkel is foglalkozik” – mondta a Világgazdaságnak Murányi István, a Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség főtitkára. A szakértő szerint a szegmens a hazai vegyianyag- és vegyitermék-gyártás nagyjából tizedét teheti ki. Elmondása szerint a vegyiparon belül ez az ágazat nem túlságosan konjunktúrafüggő, így akkor sem volt lendületes növekedés, amikor „dübörgött” a gazdaság és a fogyasztói kedv, azonban a válság hatására sem esett vissza különösen a forgalma az ilyen termékeknek. „Nem a mosóporon szoktak takarékoskodni az emberek” – mondta.

„A fogyasztási termékek, így a háztartási tisztítószerek piaca jelenleg még jó képet mutat, itt csupán a korábbi növekedési ütem lassult le vagy torpant meg, a gazdasági válság a másik ipari szegmensben okozott nagy visszaesést”– mondta a Világgazdaságnak Dieter Knoll, a Henkel Magyarország Kft. frissen kinevezett ügyvezető igazgatója. Elmondása szerint azonban már itt is egyre inkább érzékelik a válságot, és a júliusi áfaemelés is negatív hatással volt a keresletre.

A Henkel Magyarországon a körösladányi üzemében gyárt háztartás-vegyipari termékeket, zömmel folyékony tisztítószereket. A magyarországi piacra olyan termékek készülnek itt, mint a Clin ablaktisztító, az Opti bútorápoló, a Silan öblítők, a Persil, Biopon és Tomi folyékony mosógélek, a Bref WC- és háztartási tisztítószerek, valamint a Picobello cipőápolók, de számos terméket gyártanak a környező országok piacaira, valamint néhányat Európán túlra is. „A válság ellenére a gyár teljesítménye kiemelkedő, és gyártási volumene még ebben az évben is nő”– mondta Dieter Knoll. Mint mondta: az üzemben folyamatosak a fejlesztések, és ez a jövőben is így lesz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.