Cégvilág

Egyedül és határozottan vásárolnak a nők

Magyarországon a bevásárlást továbbra is jellemzően a nők intézik: a napi fogyasztási cikkek értékben mért forgalmának mintegy felét azok a vásárlások teszik ki, amelyeket a háziasszony egyedül bonyolított.

A nők 16 százalékára igaz csupán, hogy „csak leemel valamit a polcról, és már megy is”, 35 százalékuk szívesen tölti az idejét vásárlással és kirakatok nézegetésével. A többi között ez is kiderül abból az összeállításból, amelyet a GFK Hungária készített különböző felmérései eredményeinek az összegyűjtésével.

A magyar nők hajlamosabbak olyan terméket is megvásárolni, amelyet nem terveztek előre, igaz, az életkor növekedésével ez az arány csökken. Szintén a nők azok, akik hajlandók többet utazni azért, hogy az elvárásaiknak minél inkább megfelelő üzletekben vásároljanak. A nők 70 százaléka állítja, hogy mindig megnézi, mit hol érdemes beszerezni.

Válság idején a marketinggel, reklámmal foglalkozó, illetve azokat az eszközöket alkalmazó cégeknek adódott (volna) egy komoly kitörési pont: elmozdulva a sztereotípiáktól, olyan eszközökkel, módszerekkel, „trükkökkel” megfogni a női fogyasztókat, amelyek újszerű megközelítésükkel predesztinálhatják sikerrel a gyakran ösztön és „meglátni és megszeretni” elv alapján vásárló, fogyasztó nőket.

Különösen kiváló alkalom lehetett volna a közelgő karácsony. Ám végignézve az ünnepi díszben pompázó boltokat, plázákat, kirakodóvásárokat, semmi újjal nem találkozhatunk. És ez – a fizikai, bolti vásárlás – csak egy terepe a női fogyasztóknak, akik szinte felfoghatatlan összegek elköltéséről döntenek mindenütt a világban.

S hogy mekkorával is? Erre is rávilágít a Boston Consulting Group felmérése, illetve a cég két vezető munkatársának a Harvard Business Review decemberi magyar kiadásában ismertetett alapos cikke. Nos, a felmérésből – amely 40 földrajzi régióban élő, 12 ezernél több eltérő jövedelmi szintű és foglalkozású nő válaszai, illetve több száz interjú alapján készült – megtudhatjuk, hogy a nők világszinten körülbelül évi húszezer milliárd dollárnyi fogyasztásra fordítható kiadás fölött rendelkeznek jelenleg.

Ám ez az összeg a következő öt évben akár a 28 ezer milliárd dollárt is elérheti, s ugyanezen idő alatt az éves összkeresetük 13 ezer milliárd dollárról 18 ezer milliárdra emelkedhet. Összességében a nők fogyasztása olyan piaci növekedést eredményez, amely nagyobb – valójában több mint kétszer akkora –, mint Kína és India potenciálja együttvéve.

Boston Consulting Group Harvard Business Review felmérés nők marketing GfK vásárlás
Kapcsolódó cikkek