Cégvilág

GYSEV: magyar–osztrák viták az áruszállításról

Késik a GYSEV Zrt. hamarosan lejáró szindikátusi szerződésének a meghoszszabbítása, ahogyan az osztrák tulajdonos is adós még a tőle várt alaptőke-emeléssel és a Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítéséből rá jutó, mintegy négymilliárd forint kifizetésével is.

„A fő kérdés nem a szerződés mielőbbi aláírása, hanem az, hogy békés megoldást találjunk egy olyan társaság sorsára, amelyben közel száz éve tulajdonos az osztrák és a magyar állam is” – mondta lapunknak Antali Károly kormánybiztos, aki az ügyben zajló tárgyalásokon a közlekedést is felügyelő tárcát képviseli.

Cáfolta a Magyar Nemzet azon hírét, miszerint múlt pénteken olyan szindikátusi szerződést akart volna aláírni Bécsben, amely az osztrák államnak a tulajdonosi hányada alapján indokoltnál sokkal nagyobb beleszólást adott volna a GYSEV ügyeibe. A lap úgy tudja, hogy az osztrák állam nem akarja, hogy a jövőben nélküle hozzanak meg egyébként kétharmados döntéseket. Ilyen a társaság tulajdonában álló részvények, üzemegységek, jelentős vagyontárgyak átruházása, a társaság alaptőkéjének, illetve alapszabályának módosítása és a társaság átalakulása.

Antali Károly közölte, hogy joga sincs aláírni a szindikátusi szerződést – ez a szakminiszter feladata lesz –, de amúgy sincs még aláírás közelében az ügy. A négy hónapja tartó egyeztetések idején az osztrák fél rendre kitért a GYSEV közgyűlésének összehívása elől. Ugyanakkor Antali Károly nem hiszi, hogy – mint laptársunk feltételezi – pereskedésig kellene fajulnia az ügynek.
Lapunk szakmai körökből úgy értesült, hogy a GYSEV önállósuló áruszállító leányvállalatának a sorsa is fontos vitapont az osztrák és a magyar állam között. A brüsszeli döntés nyomán megalakuló GYSEV Cargo ugyanis riválisa lesz a
piacon a másik nagy osztrák vasúti árufuvarozási érdekeltségnek, az ÖBB-leány Rail Cargo Austriához tartozó MÁV Cargo Zrt.-nek. (Utóbbi neve január 1-jétől Rail Cargo Hungaria.)

Ez komoly probléma az osztrák államnak, hiszen a GYSEV-en keresztül úgy finanszírozná a GYSEV Cargót, hogy annak működésére nem lenne ráhatása, miközben a GYSEV Cargo a MÁV Cargo riválisaként működne a piacon. Az osztrákok tehát arra is megoldást akarhatnak, hogy a brüsszeli versenyügyi elvárások megsértése nélkül legyen mégis ráhatásuk arra, milyen irányba fejlődik a GYSEV Cargo. Információnkról Antali Károly annyit mondott, hogy nem kifejezetten a GYSEV Cargo ügye, hanem általában véve a vasúti áruszállítás kérdése van terítéken a tárgyalásokon. 

GYSEV Cargo Rail Cargo Austria Antali Károly
Kapcsolódó cikkek