BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Harc a Hungrail és a kamionosok között

Nehezményezi a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés, hogy november 4. és március 1. között a nemzetközi forgalomban részt vevő tehergépkocsik a hétvégeken is használhatják közútjainkat a vonatkozó kormányrendelet szerint.

Ráadásul egy hónappal leszűkült a nyári hét végi kamionstop ideje is, szombatonként reggel pedig 8 óra helyett csak 15 órakor kezdődik. A Hungrail szerint novemberben azért esett 25 százalékkal a hazai ro-la forgalom, azaz a kamionok vasúton történő szállítása, mert akkortól a külföldiek már a hétvégeken is használhatják a közutakat.

Máshogy látja a kérdést a közlekedésért is felelős szaktárca (KHEM). A minisztérium kommunikációs osztályától kapott válasz szerint az ominózus időszakban a kormányrendelet minden korábbi változata engedte a tranzitszállításokat, tehát nincs és soha nem is volt olyan eredeti állapot, amelyet a Hungrail kérésének megfelelően helyre lehetne állítani.

A jogszabály tavaly még szigorodott is, mert már csak a legalább 7-es (Euro 3-as) környezetvédelmi osztályú járművekre érvényes a korlátozásmentesség. A kamionok téli forgalomkorlátozása viszont nem változott, szemben a Hungrail állításával.

Azt, hogy a nyári kamionstop időhatárai módosításának milyen hatásai vannak, még vizsgálja a KHEM egy kutatóintézet bevonásával. A ro-la kapacitások kihasználatlansága a minisztérium szerint nem a rendelet változása, hanem két másik ok miatt romlott.  A válság miatt jelentősen estek a teherszállítási igények, továbbá az EU-hoz újonnan csatlakozott Bulgária és Románia számára lehetővé vált az úgynevezett közlekedési engedély nélküli tevékenységvégzés más tagállamokban.

„A ro-la forgalmat főként a török, valamint a bolgár és román kamionosok veszik igénybe, akik Szegedtől az osztrák–német határon lévő Welsig utaztatják a járműveket. Ha a közutat választják, azt azért teszik, mert a Hungarocombi ro-la szolgáltatása a sok százmilliós költségvetési támogatás ellenére is drágább és lassabb, mint kamionnal végighajtani két országon” – vélekedett érdeklődésünkre Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NIT Hungary főtitkára.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.