BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Továbbra is lecsap a megtévesztő reklámokra a GVH

Változatlanul kemény bírságokra számíthatnak a fogyasztót megtévesztő, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát megszegő vállalkozások, ám a mérlegelés menetére és a kiszabott összegek alaposabb indoklására ezentúl az eddigieknél is nagyobb figyelmet fordít a Gazdasági Versenyhivatal.

Ezt mondta Hargita Árpád, a GVH jogi irodájának a vezetője a közelmúltban a fogyasztóvédelmi versenyügyekben született bírósági ítéletek kapcsán.

Emlékezetes: a Fővárosi Ítélőtábla az év első felében több olyan határozatot hozott, amelyben a GVH által megállapított versenyjogi jogsértést megerősítette, ám nem értett egyet a bírságok összegével, és azokat leszállította. A versenyhivatal gyakorlata szerint a bírság alapját fő szabályként az adott reklámkampány költségei adják, amelyek manapság nemegyszer több százmilliós tételekre rúgnak. Súlyosbító körülmény, ha a magatartás bizalmi áruval kapcsolatos, például banki szolgáltatás.

A versenytanács a kiindulóponthoz képest mérlegeli egyebek között a tájékoztatás intenzitását, tartalmát, a jogsértés hatását. A visszaesőnek minősülő vállalkozások az alapösszeg megtöbbszörözésére is számíthatnak.

A „többszörözést”, illetve a bírság túlzott mértékét kifogásolta a Fővárosi Ítélőtábla például a Procter & Gamble Bonux mosóporának hirdetéseivel kapcsolatos versenyhatósági határozatban. A GVH ugyanis a reklámköltségek alapján kalkulált bírságösszeget 105 millió forintban állapította meg, és a cég korábbi jogsértéseire figyelemmel ezt megháromszorozta.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.