BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Zuhant a ro-la forgalom

Nehezményezi a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés, hogy november 4. és március 1. között a nemzetközi forgalomban részt vevő tehergépkocsik a hétvégeken is használhatják közútjainkat a vonatkozó kormányrendelet szerint. Ráadásul egy hónappal leszűkült a nyári hét végi kamionstop ideje is, szombatonként reggel pedig 8 óra helyett csak 15 órakor kezdődik. A Hungrail szerint novemberben azért esett 25 százalékkal a hazai ro-la forgalom, azaz a kamionok vasúton történő szállítása, mert akkortól a külföldiek már a hétvégeken is használhatják a közutakat.

Máshogy látja a kérdést a közlekedésért is felelős szaktárca (KHEM). A minisztérium kommunikációs osztályától kapott válasz szerint az ominózus időszakban a kormányrendelet minden korábbi változata engedte a tranzitszállításokat, tehát nincs és soha nem is volt olyan eredeti állapot, amelyet a Hungrail kérésének megfelelően helyre lehetne állítani.

A jogszabály tavaly még szigorodott is, mert már csak a legalább 7-es (Euro 3-as) környezetvédelmi osztályú járművekre érvényes a korlátozásmentesség. A kamionok téli forgalomkorlátozása viszont nem változott, szemben a Hungrail állításával.

Azt, hogy a nyári kamionstop időhatárai módosításának milyen hatásai vannak, még vizsgálja a KHEM egy kutatóintézet bevonásával. A ro-la kapacitások kihasználatlansága a minisztérium szerint nem a rendelet változása, hanem két másik ok miatt romlott.

A válság miatt jelentősen estek a teherszállítási igények, továbbá az EU-hoz újonnan csatlakozott Bulgária és Románia számára lehetővé vált az úgynevezett közlekedési engedély nélküli tevékenységvégzés más tagállamokban.

„A ro-la forgalmat főként a török, valamint a bolgár és román kamionosok veszik igénybe, akik Szegedtől az osztrák–német határon lévő Welsig utaztatják a járműveket. Ha a közutat választják, azt azért teszik, mert a Hungarocombi ro-la szolgáltatása a sok százmilliós költségvetési támogatás ellenére is drágább és lassabb, mint kamionnal végighajtani két országon” – vélekedett érdeklődésünkre Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NIT Hungary főtitkára.

Szerinte megváltozhat a helyzet, ha 2013 januárjában bevezetik az elektronikus útdíjfizetést. Ekkortól a tervek szerint a mai mintegy 5 forintról 47-re nő a kilométerenkénti útdíj. Ha ennek köszönhetően a ro-la szolgáltatás is olcsóbb lesz, akkor az összes kamiont vasúton fogják szállíttatni. Dittel Gábor emlékeztetett, hogy a NIT Hungary és a társ-érdekképviseletek főként azért javasolták a hét végi forgalomkorlátozás módosítását, hogy a rendszer összhangba kerüljön a környező országokban – elsősorban Ausztriában és Szlovéniában – érvényes szabályozással. Így a járművezetőknek nem kell kényszerűségből a határon tölteniük a hétvégéket.


Átjönnek ingyenutat használni

„A kamionstopot tavaly a hazai fuvarozói érdekképviseletek nyomására enyhítették. Az általunk is kifogásolt, a tranzitra vonatkozó, novembertől márciusig tartó könnyítés az eredeti rendeletben is benne volt, és az egyéb könynyítések mellett változatlan is maradt” – reagált érdeklődésünkre a Hungrail a fentiekre. A szervezet szerint tehát egy eleve rossz rendelkezésről van szó, amely ellentétes az EU ro-la támogatási célkitűzéseivel.

Ezt igazolja az a múlt heti sajtóhír is, mely szerint amióta Szlovákiában bevezették az útdíjat, az ottani közúti járművek az aránytalanul olcsó, a magyar adófizetők pénzéből fenntartott magyarországi úthálózatot veszik igénybe. Ugyanez a helyzet évek óta a 86-os úton, ott az osztrák fizetős autópályákat kerülik meg a külföldi kamionok. VG

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek