BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hajszál híján leállt a hazai autóimport!

Hajszálon múlt, hogy nem állt le a magyarországi személykocsi- és kishaszonjármű-import a múlt héten – értesült a Világgazdaság.

Egy közlekedési minisztériumi rendelet január elsejével ugyanis körülbelül egymillió forint értékű járulékos beruházást írt volna elő az autóbontóknak, ezt a cégek nem tudtak volna vállalni, ezért szerződést kellett volna bontaniuk az autóimportőrökkel, amelyeknek így le kellett volna állítaniuk a behozatalt. A jogszabály életbelépését azonban az utolsó pillanatban, december utolsó napjaiban – fél évre – elhalasztották – tudta meg lapunk Erdélyi Pétertől, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) társelnökétől.

A hatályos uniós irányelv szerint a gyártó vagy az importőr köteles gondoskodni a hulladékká vált termékek feldolgozásáról, megsemmisítéséről. Ez a járművek esetén a 3,5 tonna alatti össztömegre vonatkozik. Ha az importőr nem tudja feldolgoztatni a roncsot, felfüggesztheti az új kocsik behozatalát. Erre tulajdonképpen rá is van kényszerítve, ha ugyanis a feltételeket nem teljesíti, olyan mértékű bírsággal sújtják, amely versenyképtelenné teszi a piacon.

A Magyar Közlöny november 23-i számában megjelent minisztériumi rendeletben az is szerepelt, hogy a bontóknak festékrétegvastagság-mérőt és anyagfolytonosság-mérőt kell venniük, ezek együtt 250–400 ezer forintba kerülnek – jelezte a Világgazdaságnak Nagy László, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének ügyvezető igazgatója, hogy miért nem tudták vállalni a cégek a pluszkötelezettségeket.

Arról nem beszélve, hogy a bontók szerint minderre nincs is szükség, hiszen miért kell tudni szétdarabolás előtt, hogy például hegesztették-e a kocsit? Nekik nem feladatuk az eredetiségvizsgálat – hangsúlyozzák. A rendelet tartalmazza azt is, hogy egy meghatározott számítógép-konfiguráció mellett fix IP-címet, kártya-, vonalkódolvasót, lézernyomtatót, valamint szkennert is szerezzenek be a bontók. No meg bontónként legalább két embernek kellene 24 ezer forintos vizsgát tenni a készülékek kezeléséről. Mindezt annak érdekében, hogy az autó forgalomból való kivonása ellenőrzött és ellenőrizhető módon folyjon.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.