Az országos 168 400 Forint bruttó átlagfizetés valóban lényegesen alacsonyabb Magyarországon, mint az északi szomszédoknál. Hazánkban még mindig jobban megéri mozdonyt vezetni, mint autóbuszt. Az eltérés a két szakma átlagfizetései között valóban jelentős: a Magyarországon dolgozó mozdonyvezetők havi átlagjövedelme eléri a 272 700 forintot, azaz egy átlagos mozdonyvezető több mint százezer forinttal keres többet havonta, mint egy a jelenleg sztrájkoló buszsofőr - derül ki a Workania állásportál által működtetett Merces fizetési felmérésből.
Kamionsofőrként is lényegesen jobban lehet keresni hazánkban, mint buszvezetőként: a 198 300 forintos országos fizetési átlag valóban csábító lehet a jelenlegi bérharcokat folytató BKV dolgozók számára. Az azonban elgondolkodtató, hogy a fővárosban és Pest megyében az autóbuszokat vezetők mennyivel többet kapnak kézhez, mint a többi megyében dolgozó kollégáik. A 194 500 forintos fővárosi és a 196 900-as Pest megyei bruttófizetés jelentősen meghaladja az országos átlagot.
A Merces kutatói szerint 2010 elején a legalacsonyabb buszvezetői bruttó átlagfizetés Nógrád megyében van (mindössze 130 300 forint), de lenne okuk az elégedetlenségre a Hajdú-Bihar megyei buszvezetőknek is (135 000 forint).
A Merces munkatársai megállapították, hogy a kevesebb, mint egy év rutinnal rendelkezők bruttó átlagfizetése a 143 000 forint körüli sávban mozog, míg a legalább 3 év szakmai tapasztalatot a hazai úttalan utakon 171 700 forinttal díjazzák. Aki legalább tíz éve kitartott az autóbusz vezetése mellett, annak az átlagos fizetése havonta 176 400, ami alig-alig haladja meg a hazai országos szakmai átlagot.
A kutatásból az is kiderült, hogy a buszsofőrök 13. havi bérének átlagos nagysága 98 000 forint, a mozdonyvezetőké pedig több mint 170 000 forint. A béren felüli juttatások területein az autóbusz-vezetők 35 százalék-a nyugdíjbiztosítási hozzájárulásra, 28 százalékuk a munkába járás költségének megtérítésére, 23 százalékuk pedig foglalkozás-egészségügyi ellátásra számíthat. A mozdonyvezetők körében a leggyakoribb juttatás az ingyenes italellátás a munkahelyen (45 százalék).
A Merces kutatásából az is kiderült, hogy a magyarországi buszvezetők 2008 és 2009 első negyedévében számíthattak a legalacsonyabb átlagfizetésre, átlagosan 159 ezer forintra. Az elmúlt év végén ez a szám 171 ezer forint volt.
A BKV dolgozói kedden kezdtek sztrájkolni anélkül, hogy megállapodtak volna az elégséges szolgáltatásról. A szakszervezetek és a cég vezetése folyamatosan tárgyalnak, de idáig nem született megállapodás. Ugyanakkor az álláspontok a legfrissebb hírek szerint közeledtek. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) tegnap kezdeményezte a sztrájktörvény módosítását, mivel szerintük az adófizetők pénzéből fenntartott, monopolhelyzetben működő, eladósodott és tartósan veszteséges állami és önkormányzati közszolgáltató vállalatok sztrájkolói lehetetlenné tették a főváros, illetve a főváros vállalkozóinak és lakosságának közlekedését. A kezdeményezéshez csatlakoztak a közúti közlekedési szolgáltatókat képviselő szervezetek is.
[enews_gallery id='495911']