BUX 41,473.45
-3.32%
BUMIX 3,899.47
-2.03%
CETOP20 1,970.31
-1.12%
OTP 10,290
-4.50%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.84%
-1.68%
-0.20%
ZWACK 17,050
-2.29%
0.00%
ANY 1,600
-2.44%
RABA 1,155
-0.86%
0.00%
0.00%
-9.88%
-0.46%
-5.25%
+25.00%
-0.37%
0.00%
-0.14%
OTT1 149.2
0.00%
-2.46%
MOL 2,716
-5.37%
-1.76%
ALTEO 2,350
-1.26%
0.00%
-2.52%
EHEP 1,515
+3.41%
+1.42%
-0.51%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
-0.95%
+1.90%
-2.57%
0.00%
0.00%
-0.93%
-2.42%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
-0.45%
NAP 1,172
-4.56%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Sztrájk: kár és megtakarítás

Akár egy-két hétig is elhúzódhat az állóháború a BKV és a szakszervezetek között. Legalábbis erre enged következtetni, hogy a korábbi három helyett tegnap már csak egyszer és akkor is igen rövid ideig egyeztettek a felek. Változást a metrós szakszervezetek sztrájkba lépése hozhatna, erre viszont egyelőre nem kell számítani. Ennek ellenére ma is folytatódik a sztrájk.

A sztrájkolók elszántságát jelzi, hogy a munkabeszüntetés tegnap ugyanúgy folytatódott, mint ahogy kedden elkezdődött. Információink szerint a szakszervezetek sztrájkalapja is tele van, így akár 1-2 hetes sztrájkot is fedezni tudnak.

„Segítséget nyújt nekünk a MÁV-Start Zrt. és a Volánbusz is, de ezt természetesen nem ingyen teszik, fizetnünk kell nekik a szolgáltatásaikért. A jegybevételek területén pedig napi 40-60 millió forint kieséssel számolunk” – mondta Mihálszky Gábor. A BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese hozzátette: némileg paradox módon, körülbelül ugyanekkora megtakarítást jelent a cégnek, hogy a vállalat nem fizet munkabért a sztrájkolóknak, s a garázsban pihenő buszok nem használják az üzemanyagkészletet.

Az elmúlt években szinte egyetlen kártérítési per sem indult a sztrájkok miatt. „Elvileg van lehetőség arra, hogy kártérítési igényt támasszon egy munkavállaló az elmaradt munkabére miatt a BKV-val szemben, de bizonyítani kell a kár mértékét, egyáltalán a kár bekövetkeztét, a kár mértékét és az okozati összefüggést” – mondta Jakab Miklós. Az ügyvéd szerint azokat a dolgozókat, akik a sztrájk miatt nem tudtak bemenni dolgozni a munkahelyükre, elvileg nem érheti hátrány, de aznapra fizetést sem kapnak.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint a közlekedési sztrájk vége után a BKV-nak valamilyen ajánlatot kellene tennie a havibérlettel rendelkező utazóközönségnek a munkabeszüntetés miatt elszenvedett sérelmeik miatt. „Magyarországon jelenleg a szolgáltatások igénybe vevőinek, jelen esetben az utasoknak a jogaival szemben a sztrájkjog az erősebb, így semmilyen következménye nincs annak, ha nem születik megállapodás a munkabeszüntetés alatti elégséges szolgáltatás mértékéről” – fogalmazott Szabó Máté. Az ombudsman azt tanácsolta: amennyiben nem ajánl semmit a BKV, akkor be lehet perelni a céget.

Beszállnak a sztrájkba a vasutasok

Ma a BKV szakszervezetei mellett a VDSZSZ is sztrájkol hajnali 4 óra és reggel 8 óra között, a munkabeszüntetés elsősorban Budapestre és a főváros elővárosi közlekedésére terjed ki, de az ország egész területéről csatlakozhatnak hozzá a vasutasok. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint a gyakorlati végrehajtást a budapesti fejpályaudvarokra koncentrálják, mivel ezek vannak kapcsolatban a BKV-hálózattal.

A Magyar Posta Zrt. budapesti székháza előtt tartott demonstráción pedig több mint százan vettek részt, amelyet a Kézbesítők Szakszervezete szervezett azért, mert jogtalannak tartja 29 tisztségviselőjének elbocsátását.

A Magyar Posta Zrt. budapesti székháza előtt tartott demonstráción pedig több mint százan vettek részt, amelyet a Kézbesítők Szakszervezete szervezett azért, mert jogtalannak tartja 29 tisztségviselőjének elbocsátását.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek