Saját hitelkártyát indítanak
A korábbi áfész-ekből alakult 165 gazdasági társaság által 15 éve alapított Coop Hungary Zrt. 165 tulajdonosának 2200 üzlete van. A 2002-ben elindított franchise-program révén 2008-ban 2880, az elmúlt évben pedig 2957 egység működött a Coop logó alatt. A Coop Hungary nagykereskedőként ugyanakkor további 2500 önálló boltot lát el áruval.
A hálózat mérete miatt a felújítások és a technológiai fejlesztések még jó ideig nem fejeződnek be, ugyanakkor eddig több mint 5 milliárd forintba került egy összesen 12 milliárdosra tervezett integrált informatikai rendszer fokozatos kiépítése. A néhány év múlva már minden üzletet és raktárközpontot összekapcsoló rendszer jelenleg 620 boltban működik.
A Coop Hungary nem a zöldmezős beruházásokról ismert, hiszen saját boltjai kereskedelmi szempontból a legértékesebb helyen vannak. A jó helyszín azonban önmagában nem elegendő a versenyképességhez, ezért az elmúlt évben tíz, egyenként mintegy 700 négyzetméteres üzlet létesült zöldmezős beruházásban a szükséges informatikai beruházásokkal együtt. Erre, valamint a hálózatban szükségessé vált korszerűsítésekre tavaly 3 milliárd forintot fordított a csoport.
Az üzleteket az országszerte működő tíz logisztikai raktár szolgálja ki, a tizenegyedik pedig Székesfehérváron fogadja az importárut, s ezt azután a regionális raktáraknak továbbítja. A Coop Hungary ugyanis tíz éve cseh és szlovák kereskedelmi partnereivel létrehozta a pozsonyi székhelyű beszerzési társaságot Coop-Euro AS néven, amely a nemzetközi beszerzést intézi. A Coop-Euro Csehországból és Szlovákiából leginkább édességet, sütőipari termékeket, olajat vásárol, Olaszországból érkezik a rizs, Horvátországból pedig a halkonzerv nagy része. A Távol-Keletről rizst, halkonzervet, egzotikus gyümölcsöt importálnak.
A társhálózatok pedig Magyarországon leginkább szalámiféléket, fűszerpaprikát és bort vásárolnak – részben a közös láncnak, részben pedig az országok saját hálózatainak. Legutóbb bolgár kereskedők csatlakoztak a Coop-Euro AS-hez, és küldöttségük a héten érkezik, hogy felmérje az üzleti együttműködés lehetőségeit.
A forgalom elmúlt évi alakulásáról Murányi László elmondta, hogy folyó áron ugyan 102 százalékos volt a hálózat árbevétele, ám a jó első hat hónap után a cégcsoport is megérezte az áfaemelést, emiatt az élelmiszer-kereskedelmi láncok tavaly 5-6 százalékkal kevesebb árut tudtak eladni.
A Coopnak jelenleg majdnem nyolcszáz saját márkás terméke van, ez a forgalom több mint ötödét adja. Az élelmiszer-napicikkek piacán az országos átlag 18-20 százalék körül van, de a Coop nem is törekszik már a saját márkás cikkek körének jelentős bővítésére, hiszen e név alatt leginkább a prémium színvonalú termékeket kínálják.


