Úton-útfélen hatalmas feliratok hirdetik a téli kiárusítások kedvezményeit. Egy kis szerencsével akár 70 százalékkal olcsóbban is megvásárolhatjuk azokat a termékeket, amelyeket néhány héttel korábban nem engedhettünk meg magunknak. Sokszor akkor is megvesszük a terméket, ha nincs is rá szükségünk - hangzott el az MR1 - Kossuth Rádió 180 perc című műsorában.
Síklaki István, az ELTE Társadalomtudományi Kar szociálpszichológia tanszékvezetője azt mondja, hogy már maga a szám, ha jó nagy - mondjuk a 70 százalék -, igen erős hatású. Azt látva nagy valószínűséggel megnézzük, hogy mi az, amit ekkora leárazással adnak.
E mögött nem a gyűjtögetés szenvedélye áll; vannak, akik nagyon szeretnek jól járni, megörülni a jutalomnak, annak, hogy kis befektetéssel valami komoly dologhoz jutottak. Ez a fajta sikerélmény a legfontosabb motívum – állítja a szociálpszichológus.
De hiába a márkás termékek sokszor sokkolóan olcsó ára, mégsem nőtt jelentősen a textiltermékek forgalma - mondja Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
„Sajnos 2009 rettenetesen rossz éve volt a kereskedőknek, akik ebben a piaci helyzetben minden eszközt kénytelenek megragadni, hogy a vásárlókat becsalogassák az üzletekbe. Ennek legkézenfekvőbb eszköze a leárazás, kiárusítás. Van olyan kereskedő, aki már 2007-ben kirakta a leárazás, kiárusítás táblát - jelképesen -, és azóta be sem szedte a kirakatából.
Ugyanis 2007 óta folyamatosan csökken a kiskereskedelmi fogyasztás Magyarországon. Természetesen, ha egy üzlet kirakatában azt látjuk, hogy 70 százalék, az nem azt jelenti, hogy minden egyes árucikket 70 százalékkal olcsóbban adnak. Néhányat igen, és a kereskedők abban reménykednek, hogy a vásárló nem csak leárazott terméket vásárol. Ez utóbbi remény egyébként egyre kevésbé teljesül.”