Hitel nincs! - Versenyfutás a fogyasztói csoportokkal
Az elmúlt két évben – részben a válság hatására - reneszánszukat élik a fogyasztói csoportok. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több esetben is jelezte vagy tett ajánlást éves parlamenti beszámolójában az e csoportok működése terén fennálló szabályozási problémákat és hiányosságokat. Ezen ajánlásokon túl összesen tizenöt eljárás indult ilyen típusú cégek ellen, ezek közül hat folyamatban van – mondta Zenisek Andrea, GVH kommunikációs csoportvezetője.
Mint mondta, a Versenyhivatal már 1999-ben is jelezte, szükség lenne a terület szabályozására. 1999-2000-ben meg is kezdődött egy erre vonatkozó kormányrendelet kereteinek kialakítása, amelyet azonban – a Versenyhivatal számára ismeretlen okokból – nem fogadtak el. Azóta sem született olyan jogszabály, amely definiálná a fogyasztói csoportokat és kimondaná, hogy nem hitelintézeti tevékenységről van szó. A szakértő szerint azért is fontos lenne a fogyasztói csoportok meghatározása, mert a tapasztalatok szerint sok ilyen cég abból húz hasznot, hogy a csoportokba belépők nincsenek tisztában magával a konstrukcióval. Miután pedig felismerik a korábban „félreértett” elemeket, a résztvevők jórésze idő előtt kilép a csoportból, bent hagyva az addig befizetett pénzüket.
Jogszabállyal előírhatnák például a pénzeszközök szétválasztását annak érdekében, hogy ne a tagi befizetésekből, hanem egy alapból fizethessék ki például az esetleges bírságokat. Jelenleg a fogyasztói csoportok jelentős saját tőke nélkül működnek, így a bírságok behajtása gondot okoz, és mint hogy nem hitelintézeti tevékenységet folytatnak, velük szemben a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) sem járhat el. A vállalkozásoknak tisztában kell lenniük a versenyhivatal által jogellenesnek tartott tájékoztatási elemekkel akkor is, ha gyakran felszámolják magukat, majd más néven újjáalakulnak. Az új cégnevek alatt jellemzően ugyanazon személyek, ugyanazon ismeretanyag birtokában tevékenykednek.
Zavarosban halásznak
A fogyasztói csoportok szervezői gyakran újabb és újabb cégnéven folytatják tevékenységüket, az újraalapítások jól láthatóak a vállalatok tulajdonosi köréből. A legmerészebb csoportok mindent megtesznek, hogy megakadályozzák a tagok kilépését.Akadt olyan cég, amely szerződést íratott alá az ügyfelekkel, amely szerint kártérítést kell fizetniük, ha idő előtt kiszállnak az üzletből. A behálózott ügyfelek ugyanis – úgymond – a teljes „futamidőre” vállalták a megbízási díj megfizetését, amelytől így a cég elesne. Ez a kártérítésként követelt összeg bizonyos esetekben a teljes összeg 45 százaléka, plusz áfa volt.
Ezt teszi az éppen Euro Correct - Group Saving - Group Center néven futó csoport is, amelyet már háromszor büntetett meg a GVH. A Versenyhivatal a vállalatok előző évi nettó árbevétel maximum tíz százalékát követelheti bírságként, más kérdés, hogy a fenti gyakorlat miatt ezek a cégek többnyire az első évüket élik, tehát nincs előző évi nettó árbevételük. Ilyen esetben a GVH büntetésként megtiltja a kifogásolt reklámokat.
A GVH fogyasztói csoportokra kiszabott bírságai 1 milliótól egészen 42 millió forintig terjednek, a jellemző összeg 5-10 millió forint között mozog. Zenisek Andrea hozzátette: most először éltek az ideiglenes intézkedés lehetőségével, amivel már most eltiltottak két eljárás alá vont céget a nem megfelelő reklámok használatától, még mielőtt maga az eljárás lezárult volna. A GVH munkatársa szerint a módszer jó tesztje lehet a mostani intézkedés és úgy véli, máskor is alkalmazzák majd ezt az "instant" büntetést.
A fogyasztói csoportok tevékenységét a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) is figyelemmel kíséri, mivel azonban ezek a cégek nem hitelintézet tevékenységet folytatnak, csak két esetben járhatnak el ellenük. Az egyik, ha a csoport szervezője nem különíti el a tagoktól szerzett tőkét a más forrásból érkező pénzektől, valamint, ha a szervező nem tud elszámolni azzal, hogy valóban a beígért vagyontárgyra fordított a befizetéseket. A PSZÁF szóvivője elmondta: a válság lökést adok a csoportoknak, a jelenleg működő hétből hat 2009 közepén kezdte meg tevékenységét. Binder István egyetértett azzal, hogy a terület szabályozásért kiált.
Akadt olyan cég, amely szerződést íratott alá az ügyfelekkel, amely szerint kártérítést kell fizetniük, ha idő előtt kiszállnak az üzletből. A behálózott ügyfelek ugyanis – úgymond – a teljes „futamidőre” vállalták a megbízási díj megfizetését, amelytől így a cég elesne. Ez a kártérítésként követelt összeg bizonyos esetekben a teljes összeg 45 százaléka, plusz áfa volt. A fogyasztói csoportok működése A fogyasztói csoport tagjai mondhatni egymásnak adnak kölcsön. Mindenki rendszeresen befizet egy bizonyos összeget, majd az így összegyűlt megtakarításból megvásárolják a szerencsés tagnak az általa kiszemelt terméket (autó, lakás stb.). Akár szerencsével jár egy tag, akár nem, tovább kell fizetnie a számára meghatározott törlesztést egészen addig, amíg a csoport minden tagja hozzá nem jut az általa megszerezni kívánt áruhoz vagy szolgáltatáshoz.
A fogyasztói csoportok nem pénzt, hanem vásárlói jogot adnak. A megvásárolni kívánt autó vagy lakás értéke az az összeg, amelyre a hirdetések vonatkoznak. A hirdetésben sugalltakkal ellentétben a fogyasztói csoport tagja tehát nem készpénzhez jut, hanem a szerződésben szereplő áru vagy szolgáltatás tulajdonjogához. Ha például a tag a szerződés szerint az igényelt összeget autóvásárlásra kívánja felhasználni, akkor - amennyiben hozzájut az igényelt összeghez - azt csak autóvásárlásra fordíthatja. Ráadásul a vételárat nem a fogyasztói csoport tagja kapja, hanem közvetlenül az autó értékesítőjének fizetik ki.
Mivel a vásárlói jog elnyerésének időpontja nagyban függ a szerencsétől, ezért előre ezt nem lehet tudni. Még az is előfordulhat, hogy csak a futamidő végén, 5, 10 illetve 15 év múlva jut hozzá. -->


