Cégvilág

Sokba kerülhet a weboldalak gyengélkedése

A brandet képviselő website-ok küldetése, hogy szimpátiát ébresszenek, erőt és megbízhatóságot közvetítsenek, amit egy poroszkáló weboldal nehezen tud teljesíteni. A lassan vagy egyáltalán nem működő site-ok komoly presztízsveszteséget okozhatnak, érdemes tehát a weboldalaink működési paraméterein tartani a szemünket.

Az online tartalomszolgáltatók már pontosan tudják, hogy az internetezők alapvetően türelmetlenek, a lomha weboldalaktól hamar elpártolnak, a csökkenő látogatottság pedig kézzel fogható bevételkiesést eredményez számukra. A céges weboldalak esetében nincs ilyen közvetlen visszajelzés, talán épp ezért nem kap kellő hangsúlyt a sebesség. Ma már kevesen vitatják, hogy a brandépítés egyik sarokköve a cégek, termékek, szolgáltatások online megjelenése, arról azonban többen megfeledkeznek, hogy egy drágán létrehozott, de mégis lassú weboldal a várt branderősítő hatás helyett inkább türelmetlenséget, elégedetlenséget válthat ki, míg egy működésképtelen site felér egy jól sikerült önlejárató kampánnyal.

Az öngólra szemléletes példával szolgált a Budapest Airport weboldala az izlandi vulkánkitörés miatt hosszú napokra lezárt budapesti reptér április 19-ei újraindításakor. A napok óta bizonytalanságban várakozó tömegek az interneten keresztül próbáltak használható információhoz jutni az induló és érkező járatokról, ám a hirtelen megugrott terhelés miatt a bud.hu egyszerűen használhatatlanná vált. A Medián webDIAG válaszidő diagramján látható narancsszínű időszakokban csak kínosan lassan, míg a piros idősávokban egyáltalán nem lehetett elérni a site tartalmát, ami erős indulatot váltott ki az amúgy is zaklatott utasokban és az aggódó hozzátartozókban.

Még csak az sem szolgálhatott mentségként, hogy a hirtelen jött rohamot képtelenség volt kivédeni, hiszen a hasonló cipőben járó bécsi vagy prágai reptér járatinformációit ugyanebben az időben minden probléma nélkül el lehetett érni. Ez az incidens széles körben rombolta a site tulajdonosának presztízsét, amely negatív visszhang a feldühített tízezrek jóvoltából még hosszú ideig életben maradhat.

A website gyorsaságának biztosítása a mindennapos működés során is kiemelt figyelmet érdemel, különösen azoknál a szolgáltatásoknál, amelyeket az ügyfelek vagy az érdeklődők gyakran és hosszabb ideig használnak. Tipikusan ilyen a lakossági bankok közel két és fél millió felhasználót kiszolgáló online szolgáltatása, az e-bank. A bank menedzsmentje jellemzően nagy gondot fordít a biztonságra, odafigyel a megjelenésre, a kezelhetőségre, ám az e-bank működési sebessége csak abban az esetben kerül képbe, ha a szaporodó reklamáló visszajelzések végül elérnek a vezetéshez. Pedig az évente ötödével növekvő ügyfélkört bosszantó hosszas várakozások, hibaüzenetek, félbeszakadt tranzakciók akár a szolgáltatóba vetett bizalmat is csorbíthatják, ami egy bank esetében a legkevésbé sem kívánatos. Az e-bank szolgáltatások folyamatos monitorozása és analízise feltárja az online tranzakciók kritikus pontjait, rámutat a szűk keresztmetszetekre. Az esetek döntő többségében a háttérfolyamatok átszervezésével és optimalizálásával látványosan javítható a szolgáltatás sebessége és stabilitása, aminek az eredménye elégedettebb ügyfélkör és alacsonyabb üzemeltetési költség.

A brand erősödése vagy a felhasználók elégedettsége látszólag nehezen forintosítható, a website lomha és bizonytalan működése miatt bekövetkező bevételkiesés azonban számos esetben pontosan megbecsülhető. Az e-boltok oldalain hosszasan böngésző, nézelődő látogatók épp úgy nem kedvelik a folyamatos várakozást, mint a hagyományos boltokban sorban álló vevők, a lassú kiszolgálás miatt többen távozhatnak, még mielőtt eljutnának az online vásárlásig. A felesleges kényelmetlenség miatt a bolt potenciális vevőket veszíthet el, jelentős bevételtől eshet el. A webDIAG időben jelez minden olyan üzemi problémát, amely próbára teszi a látogatók türelmét és lojalitását, egyúttal támpontot nyújt a gyors és hatékony átszervezéshez, amellyel megelőzhető a nem szükségszerű bevételkiesés.

A hirdetési piacból élő website-ok esetében különösen fontos a gyors működés, hiszen a netezők a hatalmas kínálatból a leghatékonyabb fogyasztásra törekszenek, amivel nem egyeztethető össze a felesleges várakozás. A lassulás csökkenő látogatottságot, szűkebb célcsoport-elérést, kisebb hirdetési bevételt jelent. A weboldalak gyors működése ma már alapvető elvárás, nem véletlen, hogy az elérési sebességet már a Google is beépíti a rangsoroló algoritmusába, a vánszorgó website-ok jóval hátrébb fognak kerülni a találati listákban.

Általánosságban kimondható, hogy a weboldalak sikerében érdekelt menedzsment jól teszi, ha az elérhetőségről és megbízhatóságról több forrásból is tájékozódik. Elsősorban külső szolgáltatók független, objektív mérési statisztikáira érdemes támaszkodni, amelyek legfőbb funkciója épp a problémák minél hatékonyabb feltárása, a valós működési sebesség megmutatása közérthető és jól áttekinthető formában. Az internet folyamatosan gyorsuló világában egyre többen fogják megtapasztalni, hogy aki lelassul, az elbukik.

online tartalomszolgáltatók e-bank webDIAG
Kapcsolódó cikkek