Cégvilág

Több mint negyvenmilliós bírság az egyik fogyasztói csoportnak

Az Euro Correct Consulting (ECC) Kft. megtévesztette a fogyasztókat, emiatt 41,6 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a Gazdasági Versenyhivatal.

A azért indított versenyfelügyeleti eljárást az Euro Correct Consulting Kft-vel szemben, mert a vállalkozás hirdetéseiben nem vagy nem egyértelműen adott információt a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól, így például a vásárlói joghoz való hozzáférés bizonytalan idejéről, vagy a kockázati tényezőről. A GVH hasonló jogsértés miatt már háromszor elmarasztalta a korábban Euro Credit Kft. néven is működő céget, és összesen azokban az eljárásokban összesen 36,5 millió forintra bírságolta.

Az ECC ennek ellenére folytatta fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatásait. Azok továbbra is azt a látszatot keltették, mintha kölcsönt, hitelt nyújtana. Erre utal például a vizsgált tájékoztatásokban hangsúlyos elemként megjelenő „Fix törlesztő részletek!” kifejezés. A GVH szerint a fogyasztó részére kínált összeg mértékére, a futamidőre és a havi törlesztő részletre utaló reklámok elolvasásakor a fogyasztó arra a következtetésre juthatott, hogy a reklámozott szolgáltatás igénybevétele esetén a fogyasztó azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez, amelyet ezt követően havonkénti törlesztéssel fizet vissza.Csakhogy az ECC nem hitelezéssel, hanem fogyasztói csoportok szervezésével és működtetésével foglalkozik. Ez sok esetben még a szerződéskötéskor sem derül ki a fogyazstó számára.

A bírság nagyságának meghatározásakor a GVH súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy a cég jogsértő hirdetései hosszú időn át elérhetőek voltak, széles fogyasztói körhöz juthattak el. A hirdetések ráadásul sérülékeny fogyasztói körnek (BAR-listások, nyugdíjasok, alacsony jövedelműek stb.) szóltak, akik egy fogyasztói csoportba belépve hosszú távra szóló jogviszonyba kerültek a vállalkozással.

A GVH az elmúlt öt évben összesen kilenc eljárást folytatott le különböző fogyasztói csoportokat szervező vállalkozásokkal szemben, melyek szinte kivétel nélkül marasztalással és bírság kiszabásával zárultak. Az eljárások során a GVH magát a konstrukciót nem vizsgálhatja és nem is vizsgálja, ám a tagokat toborzó hirdetések, tájékoztatások tartalmát annál inkább. Eljárásaiban a versenyhatóság sorra azt állapította meg, hogy a szervező vállalkozások magatartása alkalmas a fogyasztók megtévesztésére, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló jogszabályba ütközik.

Ám gyakran hiába mondta ki a jogsértést, szabott ki bírságot, írt elő kötelezettséget, a vállalkozások némileg módosítva tájékoztatási gyakorlatukat, folytatták azt alapvetően változatlan formában. Nem ritka e körben az a jelenség sem, hogy e cégek egyik napról a másikra megszűnnek, majd új néven, ám azonos gyakorlatot folytatva működnek tovább. A GVH jelenleg is öt fogyasztói csoport ellen folytat vizsgálatot.

A fogyasztói csoportok tevékenységével a versenyhatóság mellett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSzÁF) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) is találkozott. A hatósági fellépések ellenére a fogyasztói csoportokat szervező cégeknek sem a tájékoztatási, sem a működési gyakorlata alapvetően nem változott meg, miként a fogyasztói panaszok száma sem csökkent jelentősen. Nagy valószínűséggel mindez így is marad mindaddig, amíg nem szabályozzák a fogyasztói csoportok tevékenységét.

átverés GVH fogyasztói csoportok
Kapcsolódó cikkek