Minderről annak kapcsán beszélt Oszkó, hogy a Népszabadság pénteki számában megjelent cikk szerint a régi és az új kormány közötti átadás-átvétel során felmerült, hogy hagynák csődbe menni az évi tízmilliárd forintnyi közpénzt igénylő Malévot, a nemzeti légitársasági tevékenységet pedig egy eddig háttérben lévő állami cég vinné tovább, tiszta lappal, a Malév milliárdos adósságai nélkül. Ez utóbbi cég a Malév Vagyonkezelő Kft., amely a Malév legfontosabb vagyonelemeit birtokolja – egy Boeing gépet és a Malév névhez fűződő jogokat –, és amely az orosz tulajdonlás alatt is mindvégig magyar állami tulajdonban volt. Ennek a megoldásnak a nagy vesztese a Malév legnagyobb hitelezője, az orosz Vnyesekonombank lenne, amelynek a magyar légicég mintegy 30 milliárd forinttal tartozik. Ezt egy esetleges csőd esetében gyakorlatilag teljes egészében elbukná, ezért nem is tart egy ilyen változatot elfogadhatónak az orosz fél. Ezt Anatolij Deloveri – aki a Malévban általános vezérigazgató-helyettesként képviseli a Vnyesekonombankot – nyilatkozta a Népszabadságnak. Azonban elmondása szerint a hitelállomány esetleges átszervezéséről már hajlandók tárgyalni. Mint mondta: minden további lépést az új magyar kormánnyal folytatandó tárgyalásoktól tesznek függővé. Vagyis az új Orbán-kormány döntésén múlik, hogy mi lesz a Malév sorsa.
Tervek
Mindenesetre a cégnél addig sem áll le a munka: a pénteki éves rendes közgyűlésen elfogadták a társaság 2009. évi üzleti jelentését, valamint a következő három évre szóló stratégiai tervét. A vállalat a 2009. évi adózott eredménye 24,84 milliárd forint veszteség, az összevont (konszolidált) adózott eredmény pedig 26,82 milliárd forint veszteség volt. Ezzel szemben a most elfogadott hároméves üzleti stratégiának az a célja, hogy 2012-re már 25 millió eurós üzemi nyeresége legyen a légitársaságnak. A cél elérése érdekében a hároméves tervben költségcsökkentés, hatékonyságnövelés, valamint az átalakítások folytatása és a bevételek növelése szerepel. Három év távlatában például 48,8 millió euróval csökkentenék a kiadásokat. A közgyűlés továbbá módosította a Malév Zrt. alapszabályának egyes pontjait, tekintettel az állami tulajdonlásra, és elfogadta a társaság javadalmazási szabályzatát. Az alapszabály-módosítások célja az irányadó jogszabályoknak – például a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló törvény rendelkezéseinek – való megfelelés. A Malév reorganizációs tervét még az Európai Bizottságnak is el kell fogadnia, de mint azt Martin Gauss, a légitársaság vezérigazgatója a Világgazdaságnak korábban elmondta: addig is úgy irányítják a céget, mintha elfogadták volna azt, mert más alternatíva nincs. Arról, hogy a piacon hova pozicionálja magát a Malév, a vezérigazgató azt mondta, hogy a fapadosokkal és a hagyományos légitársaságokkal is fel kívánják venni a versenyt, mindezt úgy, hogy az értékesített átlagos jegyárszínvonaluk a fapadosoké felett maradjon. Hozzátette: az elkövetkező években nem emelik érezhetően a jegyárakat.
A Swissair először hozzá hasonló méretű-helyzetű légitárságokkal fuzionálva próbált ezen segíteni (a KLM, a Finnair, a SAS és a Swiss-air alkották volna az Alcazar holdingot), ennek meghiúsulása után a zürichi cég igazgatótanácsa úgy döntött: az „aranykor” idején felhalmozott készpénzvagyonból bevásárolja magát Európa kisebb légitársaságaiba, így erősíti meg piaci pozícióit. Sikerült is 49,5 százalékos tulajdonhoz jutnia a súlyosan veszteséges belga Sabenában, ezenkívül meghatározó kisebbségi részesedést szereznie többek közt a LOT-ban, a TAP Portugalban, a Turkish Airlinesban.
A sorozatos akvizíciók nyomán az ezredfordulóra jelentős adósságot halmozott fel a Swissair csoport, olyannyira hogy a működésében már likviditási problémák mutatkoztak, ez 2001. szeptember 11-e utáni helyzetben fizetésképtelenséggé fokozódott. 2001. október 2-án csődvédelembe menekült, fő hitelezője, az UBS azonban nem volt hajlandó az átütemezésre. Végül a svájci szövetségi kormány két nagy összegű áthidaló hitellel sietett a cég segítségére, ez azonban csak az önfelszámoláshoz volt elegendő – a Sabenát így is csődbiztos likvidálta. Tartozásainak egy részéért cserében a Swissair átadta svájci leányvállalatában, a Crossairben birtokolt 57 százalékos tulajdonrészét az UBS-nek, illetve a Credit Suisse-nek. Ezek után az új tulajdonosú Crossair vette át a Swissair vagyonelemeinek legértékesebb részét: az alkalmazottakat, a flottát, valamint az európai járatokkal kapcsolatos jogokat, a kiürített Swissairt pedig likvidálták.
A Crossairt utóbb átkeresztelték Swiss Internationalre, amelyet 2004-ben a Lufthansa vásárolt föl és integrált holdingjába.
A Swissair először hozzá hasonló méretű-helyzetű légitárságokkal fuzionálva próbált ezen segíteni (a KLM, a Finnair, a SAS és a Swiss-air alkották volna az Alcazar holdingot), ennek meghiúsulása után a zürichi cég igazgatótanácsa úgy döntött: az „aranykor” idején felhalmozott készpénzvagyonból bevásárolja magát Európa kisebb légitársaságaiba, így erősíti meg piaci pozícióit. Sikerült is 49,5 százalékos tulajdonhoz jutnia a súlyosan veszteséges belga Sabenában, ezenkívül meghatározó kisebbségi részesedést szereznie többek közt a LOT-ban, a TAP Portugalban, a Turkish Airlinesban.
A sorozatos akvizíciók nyomán az ezredfordulóra jelentős adósságot halmozott fel a Swissair csoport, olyannyira hogy a működésében már likviditási problémák mutatkoztak, ez 2001. szeptember 11-e utáni helyzetben fizetésképtelenséggé fokozódott. 2001. október 2-án csődvédelembe menekült, fő hitelezője, az UBS azonban nem volt hajlandó az átütemezésre. Végül a svájci szövetségi kormány két nagy összegű áthidaló hitellel sietett a cég segítségére, ez azonban csak az önfelszámoláshoz volt elegendő – a Sabenát így is csődbiztos likvidálta. Tartozásainak egy részéért cserében a Swissair átadta svájci leányvállalatában, a Crossairben birtokolt 57 százalékos tulajdonrészét az UBS-nek, illetve a Credit Suisse-nek. Ezek után az új tulajdonosú Crossair vette át a Swissair vagyonelemeinek legértékesebb részét: az alkalmazottakat, a flottát, valamint az európai járatokkal kapcsolatos jogokat, a kiürített Swissairt pedig likvidálták.
A Crossairt utóbb átkeresztelték Swiss Internationalre, amelyet 2004-ben a Lufthansa vásárolt föl és integrált holdingjába.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.