Cégvilág

Nagyot ugrott előre Budapest a kiskereskedelmi rangsorban

A feltörekvő piacok egyre több nemzetközi kiskereskedőt vonzanak és a globális kiskereskedelem tradicionális központjainak babérjaira törnek – derül ki a CB Richard Ellis „Mennyire globális a kiskereskedelem?” című kutatásából.

Az éves jelentés szerint jelentős változások következtek be a globális rangsorban tavalyhoz képest: Peking, Sanghaj és Moszkva néhány helyet javított helyezésén, három közel-keleti város, Rijád, Jeddah és Kuvait pedig 11 helyet ugorva először szerepel az első húsz város között.
 
A CB Richard Ellis (CBRE) idén harmadik alkalommal kiadott éves jelentése 69 országon keresztül vizsgálja a világ 294 vezető kiskereskedőjét, elemezve a globális kiskereskedelemben betöltött szerepüket nemzeti és városi szinten egyaránt, hangsúlyozva a szektorok és régiók közötti különbségeket, így határozva meg a globális kiskereskedelmi terjeszkedés trendjeit.
 
A nemzetközi brandek 56 százalékának jelenlétével ismét London vezeti a listát, habár a brit főváros pozícióját a márkák 55 százalékát is magáénak tudó, második helyezett Dubai ostromolja, tükrözve a feltörekvő piacok növekvő jelentőségét. A harmadik helyen álló Párizst (46 százalék) New York (44 százalék) és Hong Kong (43 százalék) követi. A következő tizenöt város földrajzi elhelyezkedése (nyolc ázsiai, öt európai és két amerikai) jól példázza, mennyire nemzetközi a globális kiskereskedelem. A CBRE listájának élmezőnyében az elmúlt évben a feltörekvő piacok egyre nagyobb számban jelentek meg és mára jelentős mértékben kiszorították a korábban domináns nyugat-európai nagyvárosokat.
 
A bolthálózatok globalizálódása 2009-ben, a gazdasági kihívások dacára is folytatódott, ám egyelőre még a lista első öt helyezettje is csak a nemzetközi márkák mintegy felét tudhatja határain belül. Számos brand még a terjeszkedés elején tart, harmaduk egyenesen át sem lépte szűkebb régiója határait. A további „nemzetköziesedés” tehát még nagy lehetőségek előtt áll: míg az elsődleges piacok, mint London vagy Párizs továbbra is vonzóak a kereskedők többségének, a másodlagos városok, mint Rijád vagy Kuvait is további lendületet kaphatnak az új boltnyitási hullámmal.
 
A luxustermékek kereskedői tovább folytatták expanziójukat Ázsiában, ám azok a városok, amelyek a legtöbb új érkezőt köszönthették tavaly, a más szektorait képviselő hálózatokat is fogadtak.

A magyar főváros 61. az idei listán. Tavaly óta 14 helyet lépett előre, és jelenleg a kiskereskedelmi láncok 26 százalékával olyan városokat előz meg, mint Szentpétervár, Zürich, Bukarest vagy Stockholm. A régió néhány fővárosa viszont Budapest elé került: Varsó a 45. (29százalék), Bécs a 27. (35százalék), Prága (36százalék) pedig München és Hamburg előtt a 21. helyen áll.

Richard Ellis rangsor Budapest felmérés kiskereskedelmi CBRE jelentés kiskereskedelem
Kapcsolódó cikkek