BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szlovák befektetőé a Kaiser

„Az első közép-európai húsipari konglomerátum létrehozása a Penta célja” – nyilatkozta a Világgazdaságnak a cseh–szlovák befektetési társaság szóvivője azt követően, hogy tegnap bejelentették: a Penta a Carnibona hústermelő holdingon keresztül megvásárolja Réti Attilától a Kaiser Food Élelmiszer-ipari Kft. legalább 97,3 százalékos üzletrészét (a fennmaradó 2,7 százalék a cég dolgozóinak tulajdonában van). Martin Danko lapunknak megerősítette: ez része annak a stratégiának is, hogy a Penta a tulajdonában levő Debreceni Csoport Kft.-n keresztül a hazai húsfeldolgozó-ipar stabil második szereplője legyen.

A tranzakció, amelynek öszszegéről nem nyilatkoztak, még a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyására vár, Réti Attila, a cég tulajdonos-ügyvezető igazgatója addig a helyén marad. A versenyhivatali jóváhagyás után azonban elhagyja a húságazatot is.

A Penta 2007-ben, a szlovák PM Zbrojníky akvizíciójával lépett be a húsiparba. Az ágazatban tevékenykedő cégei koordinálására 2008-ban hozta létre a Carnibona csoportot. Ekkor került a pozsonyi székhelyű holding tulajdonába Szlovákia első számú húsipari vállalata, a Mecom Group, és ugyanebben az évben hozták létre a szolnoki Szole Meat Kft. és a békéscsabai Csabahús Kft. összevonásával a Debreceni Hús Zrt.-t, amely tavaly óta Debreceni Csoport Kft.-ként folytatja működését.

A Carnibona 1850 embert foglalkoztat, összbevétele 2009-ben 248 millió euró volt, míg a Debreceni Csoport 12,2 milliárd forintos árbevételt ért el. A 250 főt foglalkoztató Kaiser Food tavalyi bevétele ötmilliárd forint volt.

Martin Danko nem zárta ki újabb magyarországi cég vásárlását – néhány héttel ezelőtt röppent fel az a hír, hogy a társaság a Gyulai Húskombinát Zrt. megvételét tervezi –, ám azt lapunknak cáfolta, hogy jelenleg intenzíven tárgyalnának hazánkban. „Most a gyártás optimalizálása a fő feladat, amelynek részét képezik a cseh húsiparban tervezett akvizíciók” – mondta a szóvivő. A Hospodárské Noviny szlovák lap nemrég belső információkra hivatkozva azt írta, hogy a Penta, a legnagyobb cseh ágazati szereplő a pilseni Schneider felvásárlását tervezi.

Egyelőre azonban – gyártó híján is – a cseh piac megnyerése a közvetlen cél: „a régióban – Lengyelországot leszámítva – csak a helyi piacon erősnek számító szereplőket találunk, mi ezzel szemben a Carnibonával az egész régióban szeretnénk stratégiai helyet kivívni magunknak” – mondta Martin Danko. Mindehhez a hátteret a 2008-ban 1,9 milliárd eurós konszolidált árbevételt elérő, tíz országban 30 befektetésben érdekelt, több mint 25 ezer embert foglalkoztató cseh–szlovák tőkebefektető adja.

A remélt tőke segítséget jelenthet a nemzetközi szinten kicsinek számító hazai cégek számára, hiszen többségük a drága alapanyagok, a szűkülő belföldi piac és a kevéssé versenyképes exportszerkezet miatt csak küszködik. Nyilatkozatai alapján ez lebeghetett Réti Attila Kaiser-tulajdonos szeme előtt is, aki azzal magyarázta az eladást: vállalkozása méreteinél fogva középtávon nem maradhat sikeres.

A Penta növekedési stratégiája nem felel meg a másik hazai húsipari konglomerátum, a Bonafarm csoport által követett útnak, jóllehet az ő deklarált céljuk is az, hogy régiós szinten is meghatározó szereplői legyenek az élelmiszeriparnak. A Csányi Sándor OTP-elnök tulajdonában lévő csoport egyelőre csak a hazai piac szereplőivel – legutóbb az egy éve felszámolt Herz eszközeivel és márkájával – bővült, bár a zrt. vezérigazgatója, Csányi Attila lapunk kérdésére korábban nem zárta ki, hogy később a régió más országaiban működő társaságokat vásároljanak fel. A fő különbség azonban az, hogy míg a Bonafarm a hústermékek előállításának a kiskereskedelmi forgalmazáson kívüli teljes vertikumát felölelő cégcsoport kiépítését irányozta elő, a Penta esetében a stratégiai cél a hústermékek előállítása minél nagyobb kapacitással, illetve a régiós piacon betöltött szerepük erősítése – tette hozzá Martin Danko.

Húszéves múltú cég a kaiser

Az 1990 májusában alapított, termelését a mosonmagyaróvári szárazáruüzemben megkezdő magyar–osztrák Starter Kft. 1991 januárjától vette bérbe az abdai húsüzemet. A Kaiser márkanév egy évvel később született, 1993 tavaszától alakult meg a Kaiser Food Élelmiszer-ipari Kft.

A cég 2003 májusában került teljes egészében magyar tulajdonba, amikor Réti Attila felvásárolta az osztrák többségi tulajdonos, Peter Meckovsky üzletrészét. A Kaiser Mosonmagyaróváron száraz és félszáraz szalámikat és kolbászokat gyárt, Abdán pedig sonkát, baromfi-vörösárut, májas- és húskészítményeket.

A cég 2003 májusában került teljes egészében magyar tulajdonba, amikor Réti Attila felvásárolta az osztrák többségi tulajdonos, Peter Meckovsky üzletrészét. A Kaiser Mosonmagyaróváron száraz és félszáraz szalámikat és kolbászokat gyárt, Abdán pedig sonkát, baromfi-vörösárut, májas- és húskészítményeket.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.