BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szórakoztató- és médiaipar: fordulat

A tavalyi 3 százalékos visszaesés után az idén már 1,3 százalékkal nőhet az iparág árbevétele

Az idén már növekedhet a szórakoztató- és médiaipar Magyarországon – jósolja tegnap ismertetett jelentésében a PricewaterhouseCoopers (PwC). A könyvvizsgáló és tanácsadó társaság 1,3 százalékos bővülést prognosztizál a tavalyi 3 százalék körüli visszaesés után. A jövő esztendőtől pedig a többek között a televíziós, a print-, az internetes és a rádiós médiát, valamint a videojáték-, a zene-, a film- és a könyvipart magában foglaló „megaiparág” öszszesített árbevétele 6,2 százalékos éves átlagos ütemben bővülhet, így a 2009-es 3,2 milliárdról 2014-re 4,3 milliárd dollárra emelkedhet. „A számok is egyértelműen jelzik: az iparág az idén túljuthat a válságon” – kommentálta az ismertetett adatokat Sere Péter, a PwC vezető menedzsere a jelentést bemutató tegnapi sajtótájékoztatón.

Ami az egyes szegmenseket illeti, különösen gyors növekedés várható az internetpiacon. A PwC úgy látja: az idei 906 millióról 2014-re 1,577 milliárd dollárra nőhet a területen működő cégek összesített árbevétele. Hozzá kell ugyanakkor tenni, hogy ebben az összegben minden egyes, a szegmensben generált forint benne foglaltatik, így nemcsak az internetes tartalomszolgáltatók – például hirdetési – árbevétele, hanem az internetszolgáltatók forgalma is. És bár a hirdetési árbevétel is dinamikusan nőni fog, éves átlagban 14 százalékkal, ám összege így is csak 220 millió dollár körül alakul 2014-ben. Igaz, ez duplázódást jelentene a tavalyi 23 milliárd forintos összeghez képest. A további szegmensek közül a tévék, illetve a filmipar évi 5, a rádiók 3 százalékkal nőhetnek, a könyvkiadás és a printpiac stagnálhat.

A PwC úgy látja: szerte a világon a digitalizáció marad a fő hajtóerő a következő öt évben a szórakoztató- és médiaiparban. A fejlődés motorja a mobilinternet lesz, párhuzamosan azzal, hogy a fogyasztók egyre több szolgáltatást mobileszközökön kívánnak majd elérni. „A fogyasztók multifunkciós, online kapcsolattal ellátott eszközöket akarnak használni bárhol, bármikor, fokozott szolgáltatási élménnyel párosítva azt. Élményeiket pedig azonnal szeretnék megosztani társaikkal” – fogalmaz a PwC jelentése. A tanácsadó cég szerint mindez az iparág vállalataitól nagyfokú alkalmazkodást igényel, üzleti modelljeik radikális újragondolását, partnerkapcsolataik újradefiniálását, végső célként azt, hogy a hagyományos forrásokból származó jövedelmek megtartása mellett minél nagyobb részt szerezzenek a digitálisakból is. MS

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.