BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megtorpant az elektromos forradalom: a vásárlók fele nem kér a villanyautóból – így akarná Brüsszel betiltani a belső égésű motorokat

A carVertical kutatása azt mutatja, hogy bár a környezetvédelmi és gazdasági érvek egyre erősebbek, a többség továbbra is a hagyományos benzin- és dízelmotorhoz ragaszkodik. Egy friss nemzetközi felmérés szerint az autóvásárlást tervezők több mint fele még nem választana elektromos autót.

Az elektromobilitás forradalma még mindig várat magára: a carVertical 35 országot vizsgáló, több mint 16 ezer járművásárlóra kiterjedő kutatása szerint az emberek 51,5 százaléka továbbra sem venne elektromos autót. Csupán 12,2 százalék mondta azt, hogy fontolóra venné a váltást, míg a többiek bizonytalanok a kérdésben.

Electric,Car,Connected,To,Charging,Station.,Electric,Car,Charging.,Concept elektromos autóKína, kínai EV volkswagen nissan elektormos autó
A carVertical friss nemzetközi felmérése alapján az autóvásárlást tervezők több mint fele még mindig nem választana elektromos autót / Fotó: Shutterstock

A felmérés alapján

  • az autósok 43,8 százaléka továbbra is a benzines autókat részesíti előnyben;
  • 38,9 százalék a dízelt választaná;
  • 10,4 százalék pedig a hibridekre szavazna.
  • Az elektromos autókat mindössze 5,6 százalék említette elsőként.

Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője szerint az okok egyértelműek:

A magas árak, a töltőhálózat hiányosságai és a villanyautókkal kapcsolatos tévhitek mind közrejátszanak abban, hogy a vevők nem lelkesednek a technológiáért. 

Úgy vélte, egyre világosabb, hogy a belső égésű motorral felszerelt autók teljes kiváltása komoly kihívást jelent majd. Az állami intézkedések önmagukban nem elegendők. „A vevők egyszerűen nem állnak még készen a váltásra” – tette hozzá.

Az EU ugyan 2035-től megtiltja az új benzines és dízelautók értékesítését, de az adatok alapján a társadalmi felkészültség egyelőre messze van ettől a céltól. A klímasemlegesség felé vezető út tehát jóval rögösebbnek ígérkezik, mint ahogy a brüsszeli tervek feltételezik.

A kutatásban részt vevők, akik mégis elektromos jármű mellett döntenének, többnyire gazdasági megfontolásokra hivatkoztak: csaknem 47 százalékuk szerint olcsóbb az üzemeltetés és a karbantartás, hiszen a villanyautókban jóval kevesebb mozgó alkatrész található. 

A dráguló üzemanyag is egyre több sofőrt ösztönöz a váltásra.

Az alacsonyabb adóterhek is komoly vonzerőt jelentenek: a megkérdezettek 17,6 százaléka ezért választaná az elektromos meghajtást. Hollandiában például teljesen eltörölték a regisztrációs és forgalmi adót, míg Németországban és Franciaországban éves adókedvezményekkel segítik a vásárlókat. Franciaországban ráadásul jövedelemtől függően akár hétezer eurós támogatás is elérhető.

A környezetvédelmi szempontok azonban továbbra is háttérbe szorulnak: a válaszadók mindössze 14 százaléka jelölte meg elsődleges motivációként a zéró kibocsátást.

Drága és körülményes mulatság az elektromos autó

Akik viszont elutasítják az elektromos autókat, három fő indokot emeltek ki: a magas vételárat, a korlátozott hatótávot és a töltő-infrastruktúra hiányosságait. Ezek a tényezők világszerte gátolják a gyors átállást, még azokban az országokban is, ahol komoly állami támogatások érhetők el.

A carVertical szerint a következő évek döntők lesznek: ha a gyártók nem tudják csökkenteni az árakat és bővíteni a töltési lehetőségeket, az elektromos autók terjedése lelassulhat – ezzel pedig a 2035-ös uniós cél is veszélybe kerülhet.

Bemutatták az új Suzukit Magyarországon, ilyen még nem volt: mostantól kapható, de nem lesz olcsó – itt van az árlista

A modell akár 428 kilométeres hatótávot, 45 perces gyorstöltést és összkerékhajtást is kínál. Magyarországon is megkezdődött a Suzuki első teljesen elektromos modelljének, az eVitarának az értékesítése.

 

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.