BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jó hírek az autógyártóktól

A kínai és amerikai értékesítések miatt kiugró profit a VW-nél

Sorozatban jönnek a jó hírek a nagy európai személyautó-gyártóktól. A hét elején a Daimler közölte, hogy ismét emelte az éves profitra vonatkozó várakozásait, és a jelenlegi számítások szerint a világ második legnagyobb luxusautó-gyártója 6 milliárd eurós nettó nyereséggel zárja az üzleti évet. Tegnap pedig Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen két éve nem látott negyedéves profitról számolt be, amely a kiugró kínai és amerikai értékesítéseknek köszönhető.

A konszern közlése szerint a második negyedévben a nettó profit 1,25 milliárd eurót ért el az előző esztendő azonos időszakában mért 283 millióhoz képest. A teljes árbevétel 21,9 százalékkal nőtt, 33,16 milliárd euróra, az adózás előtti eredmény 1,9 milliárd lett, míg az elemzők 1,2 milliárdot vártak.

A német autóipari csoport tegnap közzétette az első fél évben elért eredményeit is, e szerint a nettó profit 1,67 milliárd euróra rúgott a tavalyi 547 millióval szemben. Január és június között az árbevétel 20,7 százalékkal, 61,81 milliárd euróra nőtt. A Volkswagennek sikerült világszerte 16 százalékkal emelnie az eladott autók számát az első fél évben, azaz 3,61 millió gépkocsi talált gazdára hat hónap alatt, ez elemzők szerint a személyautó-piac újjáéledését jelzi.

Azonban míg az eladások száma impozáns növekedést mutatott fel Kínában és az USA-ban is, addig Nyugat-Európában mindössze 5,4 százalékkal emelkedett a leszállított autók száma a gyenge előző évhez képest.

A Sanford C. Bernstein elemzőcég szerint az európai autógyártók jó eredményeit a viszonylag gyenge euró is segíti, ugyanakkor aggodalomra ad okot a fejlődés fenntarthatóságának kérdése, ugyanis a gyártók deklaráltan erősen támaszkodnak a kínai piacra, ugyanakkor az elemzők a gyengébb gazdasági növekedésre utaló adatokból kiindulva arra számít, hogy a következő időszakban csökken a kínai autókereslet. Ebből a szempontból aggodalomra adhat okot a Nissan eredménye is, hiszen a nettó profitját 11,6 milliárdról 167,9 milliárd jenre emelő japán autógyár szintén erőteljesen támaszkodik a kínai piacra.

A helyzet bizonytalanságát jelzi a menedzsment kommentárja, amely a kínai piac kockázatait emeli ki, ám bizakodását fejezi ki afelől, hogy a cég tartani tudja a 2010-re vonatkozó előrejelzését. Kína jelenti a növekedés motorját a Hyundainak is. A konszern százalékos profitnövekedésnek örülhet, a dél-koreai márka 1,39 ezer milliárd jenes nettó profitot ért el a második negyedévben, de felhívta a figyelmet arra, hogy a növekedés lassul a következő fél évben. Míg Kínában a cég 17,5 százalékos értékesítésbővülést ért el a második negyedévben, addig a hazai piacon éppen ugyanekkora volt a csökkenés. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.