BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lemondások a Malévnál

Új vezetők az igazgatóságba és a felügyelőbizottságba

Lemond tisztségéről Kamarás Zoltán, a Malév igazgatóságának jelenlegi elnöke és Kelemen Tamás, az igazgatóság tagja a társaság péntekre – július 23-ra – összehívott rendkívüli közgyűlésén.

Kamarás Zoltán a Malév „visszaállamosítása” után, ez év márciusban lett az igazgatóság elnöke, és akkor lett tag Martin Gauss vezérigazgató, Kelemen Tamás, Leonov Péter korábbi vezérigazgató, Török Endre, Németh Ákos és Anatoly Ballo, a Vnyesekonombank (VEB) alelnöke. A héttagú igazgatóság új tagja lesz Bienerth Gusztáv, Winkler János, Parragh László, valamint Urbán László, amennyiben a részvényesek a javaslatot jóváhagyják. Várhatóan utóbbi lesz az igazgatóság elnöke.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. javaslata alapján a felügyelőbizottság új elnöke Madarász László lesz, új tagja pedig Kovács Tamás Iván és Rozgonyi Árpád lehet. Az MNV képviseletében az fb tagja marad Osztrovszky Krisztina.

Márton Attila, a légiközlekedési ügyekért felelős júniusban kinevezett miniszteri biztos korábban azt közölte az MTI-vel, hogy a légitársaság helyzetét július 20-ig átvizsgálják, és döntenek a szükséges változtatásokról. Ahogy lapunk korábban megírta (VG, 2010. május 31.) a cégnél korábban három évre szóló stratégiai tervet fogadtak el. Az üzleti stratégia megfogalmazott célja az, hogy 2012-re már 25 millió eurós üzemi nyeresége legyen a légitársaságnak. A cél elérése érdekében a hároméves tervben költségcsökkentés, hatékonyságnövelés, valamint az átalakítások folytatása és a bevételek növelése szerepel. Három év távlatában például 48,8 millió euróval csökkentenék a kiadásokat. A Malév reorganizációs tervét még az Európai Bizottságnak is el kell fogadnia, de mint azt Martin Gauss, a légitársaság vezérigazgatója a Világgazdaságnak fogalmazott: addig is úgy irányítják a céget, mintha elfogadták volna azt, mert más alternatíva nincs.

A tervezet az új kormányzat által elvégzett átvilágításnak megfelelően is változhat, a legújabb restrukturálási elképzeléseket várhatóan ma jelenti be a kormányszóvivő. A Malév körül nem csak hazánkban forr a levegő: Brüsszelben nem nézik jó szemmel a légitársaságokban történő állami szerepvállalást, melynek vizsgálata még folyamatban van.


Újra állami kézben

A magyar nemzeti légitársaság 2010 tavaszán került ismét állami tulajdonba, miután az adósságok egy részének tőkévé alakításával 95 százalék részvényt szerzett a társaságban. A maradék 5 százalék annak az AirBridge Zrt.-nek a birtokában maradt, amelyik a 2007-es privatizációban közel 100 százalék tulajdont szerzett a Malévban. Az AirBridge Zrt. 51 százalékban magyar magánszemély, 49 százalékban az orosz állami Vnyesekonombank tulajdonában van. A VEB a Malév finanszírozója is: a magyar légitársaság a korábbi információk szerint 102 millió euróval (29,58 milliárd forint) tartozik az orosz banknak. Ezenfelül van az a 32 millió euró viszontgarancia, amelyet hitel formájában terhelt vissza a bank a Malévra. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.