Cégvilág

Nem kapott engedélyt az új metrókocsi

A Nemzeti Közlekedséi Hatóság Kiemelet Ügyek Igazgatósága nem adta ki az Alstom Metropolis típuscsaládba tartozó, AM5-M2 típusú 5 kocsis metrószerelvény típusengedélyét. A hatóságnak több műszaki kifogása is akadt, állítólag nem zárható ki a szerelvény akaratlan indíthatósága sem.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság Kiemelt Ügyek Igazgatósága (NKH) az ALSTOM Transport S.A. nevében eljáró Budapest Metropolis Konzorcium
kérelmére, a Budapesti Közlekedési Zrt. megrendelésére gyártott, a budapesti M2 metróvonalra készült, az ALSTOM METROPOLIS™ típuscsaládba tartozó, AM5-M2 típusú 5 kocsis metrószerelvény típusengedélyezési eljárását lefolytatta, és 2010. július 30-án az érdemi döntést meghozta.

Az NKH a benyújtott dokumentumok, a jármű prototípus vizsgálatai és szemléje, valamint a külön elrendelt tartampróbák és szakértői vizsgálatok alapján, a vonatkozó jogszabályok figyelembevételével a típusengedélyt nem adta ki – tájékoztatott a hatóság.

Az NKH az elutasítás indoklásában több műszaki problémát is felsorol. Kifogásolja, hogy az eljárás során nem bizonyosodott be, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel a vonatkozó jogszabályban előírtaknak, illetve nem került kellően bizonyításra, hogy a fékrendszer legalább olyan biztonsági szintet képvisel, mint a jogszabályi előírások szerint kialakított fékberendezések.

Az állásfoglalás megemlíti azt is, hogy a járművön alkalmazott műszaki megoldás nem zárja ki egyértelműen a jármű akaratlan indíthatóságát. Ezen kívül az utólagosan elrendelt, és a jármű hibamentes üzemét bizonyítani hivatott tartampróbán feltárt hibák a járműre telepített különféle vezérlő szoftverek további módosítását és validációját igénylik – áll az NKH közleményében.

Az NKH döntése nem jogerős, 15 napon belül fellebezést nyújtható be ellene.

A BKV álláspontjáról itt olvashat

Alstom típusengedély NKH Nemzeti Közlekedési Hatóság metrószerelvény
Kapcsolódó cikkek