Nem könnyű a magyar üzemanyagkereskedők élete
Az elmúlt évben a 2008-asnál stabilabb világpiaci olaj- és olajtermékárak adták meg a magyarországi üzemanyag-forgalmazás hátterét. Igaz, hogy a brent minőség ára februárról novemberre megkétszereződött, de egy évvel korábban még több mint háromszoros volt a különbség az ármélypont és az árcsúcs között.
A hazai árakat a forint dollárhoz viszonyított árfolyama is erősen befolyásolta. 2008-ban egy dollárért átlagosan 171,8 forintot adtak, tavaly már 202,2 forintot. Emelte a belföldi üzemanyagárakat a jövedéki adó és az áfa júliusi emelése is. A nyári benzin- és az őszi dízelárcsúcsok ezzel együtt is csak a 2008-as árvölgyekkel estek egybe a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) összefoglalója szerint.2009-ben csak 0,4 százalékkal nőtt, lényegében tehát stagnált a szövetség tagvállalatai által eladott üzemanyag mennyisége.
Ezen belül a benzinértékesítés 2,6 százalékkal, 1,612 milliárd literre esett, a gázolaj-értékesítés pedig 3,2 százalékkal, 1,643 milliárd literre nőtt. Az említett júliusi adóemelés hatásaként lejtőre kerültek a benzineladások, és megfordult az üzemanyag-turizmus iránya: ekkortól a hazai autósok (elsősorban áruszállítók) igyekeztek a határon túl tankolni. Így van ez jelenleg is.
A teljes hazai forgalom a fentinél nagyobb volt, mert a MÁSZ-tagok a hazai benzinpiacnak csak a 77,0, a dízelpiacnak pedig csak a 64,5 százalékát fedik le a VPOP-statisztikák alapján. A 100 százalékhoz hiányzó 23, illetve 35 százaléknyi mennyiséget a nagy márkanév nélküli, úgynevezett fehér kutak forgalmazták. (Ők ellenőrzik az összes, 2052 benzinkút közel felét.)


