BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vonzóbb lesz a szállítás – fejleszt Ausztria

Nagyszabású építkezés kezdődik ősztől a Duna ausztriai szakaszán – írja a Die Presse. A következő tíz évben számos olyan intézkedést valósítanak meg a 250 millió eurós, többlépcsős folyami projekt (FGP) keretében, amelynek köszönhetően tizedére csökken a Duna mélyülési sebessége, és emelkedik a víz szintje. A projekt egyes részeit az EU 50 százalékos arányban támogatja.

Az eddigi mérési adatok azt mutatják: a folyó medre évről évre akár 3,5 centiméterrel mélyülhet Bécs és a szlovák határ között, ez több problémát okoz. Nehezebbé válik a belföldi hajózás, veszélybe kerül a megbízható, tervezhető szállítás.

A folyami szállítás ugyanakkor nagyrészt a „just-in-time” elv alapján zajlik, ezért ha kiesések vannak, csökken a hajónak mint szállítóeszköznek a vonzereje – mondta Hans-Peter Hasenbichler, a VIA Donau ügyvezetője, aki az infrastrukturális minisztérium megbízásából az osztrák vízi utakon zajló közlekedést szervezi. A tárca már 2006-ban előirányozta, hogy a Dunán szállítandó termékek mennyiségét 2015-ig 25 millió tonnára növelik. A Via Donaunál csalódást okozott, hogy tavaly, évek óta először, a dunai teherforgalom visszaesett. A Duna ausztriai szakaszán 9,5 millió tonna terméket szállítottak.

Doris Bures (SPÖ) infrastrukturális miniszter úgy látja: az FGP-projekt nyilvánvaló „win-win szituáció”, azaz mind az osztrák gazdaság, mind a természetvédelem nyer vele. Ám Michael Proschek-Hauptmann, a környezetvédelmi csúcsszervezet ügyvezetője kételkedik a hivatalos derűlátásban. Szerinte még túl keveset lehet tudni az egyes intézkedések kihatásairól, ezért további vizsgálatok szükségesek. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.