Cégvilág

Bioterméket csak minden nyolcadik magyar vesz

Bioterméket minden nyolcadik magyar fogyasztó (13 százalék) szokott vásárolni, míg Európában átlagosan minden harmadik (35 százalék). A vásárlók zömének fő motívuma, hogy a biotermékeket egészségesebbnek tartják. A nem vásárlást legtöbben azzal magyarázzák, hazánkban és másutt is, hogy túl drágák a biotermékek. Többek között ezt tárta fel a Nielsen piackutató vállalat 54 országban, köztük Magyarországon végzett felmérése.

A megkérdezett magyar bio-vásárlók 84 százalékának véleménye szerint a biotermékek egészségesebbek. 70 százalékuk úgy tartja, hogy bio-élelmiszerrel elkerüli a növényvédő szereket és más mérgeket.

Hazánkban a vásárlók további motívumai, fontossági sorrendben: A biotermékek mentesek a génmódosítástól (53 százalék); termelésük kedvezőbb a környezet számára (48); vásárlásukkal is segítik a kistermelőket és a vidéki településeket (44), helyes magatartásnak látszik (31); a bio-élelmiszerek táplálóbbak (31); jobban ízlenek (25); „helytelenítem a modern mezőgazdasági termelési módszereket” (11).

A bio magyar híveinek szempontjai eléggé hasonlítanak az európai átlaghoz, a sorrendet tekintve. Földrészünkön ugyanis a megkérdezettek első sorban szintén azért vesznek bioterméket, mert egészségesebb (átlagosan 67 százalék). Utána következik a növényvédő szerek és mérgek elkerülése (55), majd negyedik helyen a bio-termelés előnyös volta a környezet szempontjából (52). Más országokban a génmódosítást kevésbé veszik figyelembe, mint nálunk.

A vizsgált 28 európai ország válaszadóit nem mindenhol az ösztönzi legjobban bio árucikkek vásárlására, hogy egészségesebbek. Az osztrákok és svájciak számára a biotermék fogyasztásának fő oka, hogy támogassák a kistermelőket és a vidéki településeket. A biotermelés környezetkímélő hatását említették legtöbben a finnek, hollandok, norvégok és svédek. Legnagyobb mértékben a növényvédő szerek és más mérgek elkerülése vezérli a briteket, dánokat és németeket.

A biotermékek túl drágák a nem vásárló magyarok 78 százaléka számára. Fő okként mindegyik vizsgált országban a magas árral indokolják tartózkodásukat a válaszadók.

„Nem hiszem hogy a bio-élelmiszerek tápértéke magasabb lenne vagy egészségesebbek volnának” – mondja honfitársaink 26 százaléka, hasonlóan az európai átlaghoz.

A magyarok 25 százaléka nem jut el olyan üzletbe, ahol bioterméket árusítanak. (Európában 12 százalékos ez a mutató).

Hazánkban a megkérdezettek 22 százaléka nem hiszi, hogy a biotermékek finomabbak lennének. (Az arány hasonlít az európai átlaghoz).

vásárol Nielsen biotermék
Kapcsolódó cikkek