BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lehet még tovább bővülni

További bővülési lehetőséget lát a nemzetközi cégek megosztott szolgáltató központjainak (SSC) hazai piacán Chris Davies, a Diageo Business Services igazgatója. A budapesti központot az első fecskék között, még 2001-ben alapította a világ legnagyobb prémium italokat gyártó társasága. A jelenleg hétszáz főt foglalkoztató Diageo SSC – amelyet nemrég Európa legjobb szolgáltató központjaként ismert el az SSON szakmai szervezet – ma már több mint félszáz hasonló iroda között működik Magyarországon. A válság ellenére dinamikusan fejlődő hazai ágazat – az elmúlt években 14 ilyen SSC kapott beruházásösztönző támogatást a kormánytól – az ITD Hungary számításai szerint összesen már 25 ezer embernek ad munkát, többnyire pénzügyi, könyvelési, HR-, informatikai vagy más back office területen.

A Diageo itteni irodája leginkább komplexitásában tér el ezektől – magyarázta Chris Davies. A cég ugyanis az elmúlt években egyre komplexebb feladatokat bízott az itteni központra: ma már például a könyvelésen túl közvetett adózással kapcsolatos vagy pénzügyi tervezési feladatokat is intéznek Budapestről. Összességében a forgalom 80 százalékának az adminisztrációját bonyolítja le az itteni központ – a kezdetekkor ez az arány 10-15 százalék volt.

„A növekedésnek ma már leginkább a nyelvtudás szab határt: például fejtörést okoz, hogyan találjunk olyan alkalmazottat, aki mondjuk a görög piaccal való kapcsolattartásért felel. Ezenkívül vannak olyan pici piacai is a Diageónak, amelyeknek az adminisztrációját egyszerűen nem éri meg idehozni, felesleges szervezés lenne” – emelte ki az igazgató, aki felidézte: amikor idetelepült a Diageo, a munkaerő-felvétel még sokkal nagyobb kihívást jelentett. Igaz, még néhány évvel ezelőtt is szembesültek azzal, hogy a kormány egyszerű call centerekként kezeli ezeket a központokat, pedig a dolgozóik 90 százaléka diplomás. Ez ugyanakkor a magyar oktatás sajátosságaival is magyarázható, hiszen a megfelelő nyelvtudással felvértezetteknek többnyire felsőfokú végzettsége is van. Mindent öszszevetve a budapesti SSC-ben foglalkoztatottaknak mindössze tíz százaléka külföldi.

Nem csupán a megfelelő munkaerő megszerzése komoly feladat egy nemzetközi központ számára. „Amikor a Diageo helyet keresett szolgáltató központjának, Budapest nemcsak Ázsiával állt versenyben, de még Lengyelország is fejlettebbnek számított” – idézte fel Chris Davies. Hozzátette: az irodákkal való ellátottság azóta megoldódott a magyar fővárosban, ám ez még mindig nem mondható el a vidéki városokról.

Az elmúlt években más leküzdendő problémákkal is szembesültek: például 2008-ban született csak meg az a törvénymódosítás, amely lehetővé tette a munkaszüneti napokon való munkavégzést. „Márpedig nehéz volt egy észak-amerikai ügyfélnek elmagyarázni, hogy azért nem tud ma üzletet kötni, mivel ott, ahol ezt intéznie kellene, nemzeti ünnep van” – hozta fel az igazgató.

Újabb problémát hozott a világgazdasági válság, amely a prémium szeszkategóriák forgalmát is visszavetette, így a Diageót szintén érzékenyen érintette. A globális leépítések és átszervezések elérték Magyarországot is, húszszázalékos költségcsökkentésre kényszerítve az itteni SSC-t. „Arról szó sem volt, hogy megszűnjön az itteni központ, annak ellenére, hogy az alapításkor még komoly előnynek számító budapesti bérszint ma már – a vezetők esetében is – sokkal közelebb van a nyugati szinthez. Nagyon nehéz egy ekkora rendszert mozgatni” – érvelt Chris Davies.

Háromszáz fős leépítést terveztek, végül nagyjából feleenynyi emberrel csökkent a létszám, mivel bővült a feladatok köre. Ugyanakkor az egyszerűbb, elsősorban tranzakciós tevékenységekkel kapcsolatos adminisztrációt a Fülöp-szigetekre helyezték át egy outsourcing megállapodás keretében. A képzettséget, nyelvtudást nem anynyira igénylő feladatok olcsóbb elvégzése mellett az is szempont volt, hogy kész, működő központba való belépés könnyebb, gyorsabb volt, mint egy – akár hosszabb távon költséghatékonyabb – rendszer kiépítése. Ráadásul minimálisra csökkentette az induló költségeket.

Éppen ennek érdekében tartja fontosnak Chris Davies a vidéki városok irodai infrastruktúrájának a fejlesztését, amelyet szerinte az új kormánynak is támogatnia kellene. „Tyúk vagy tojás problémával szembesülünk: egy hozzánk hasonló nemzetközi cég le sem megy, mert nem talál megfelelő szállodákat sem. Ezek viszont pont a kereslet hiánya miatt meg sem épülnek” – érvelt a Diageo igazgatója, aki szerint az ezen a téren egyik úttörőnek számító, Miskolcon szolgáltató központot kialakító Vodafone után lesz még egy-két társaság, amely felvállalja a vidéki fejlesztéssel kapcsolatos kockázatot.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.