BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megbuktak az Alstom metrókocsik

A megrendelő BKV a szerződésbontást, a francia gyártó a fellebbezést mérlegeli

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) pénteken nem adta ki az Alstom Transport által a budapesti kettes metróvonalra szállítandó metrószerelvények típusengedélyeit. Ha kiadta volna, tegnap már forgalomba lehetett volna állítani a járműveket. Az elutasítás nyomán a megrendelő, a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) bejelentette, hogy megvizsgálja a szerződés felmondásának lehetőségeit, a lépés jogi és pénzügyi következményeit. Az Alstom szerint azonban nem bontható fel a szerződés. Mivel az NKH döntése nem jogerős, a francia gyártó szakértők bevonásával tanulmányozni fogja a határozatot az azzal kapcsolatos jogi lépésekről. Lehet, hogy fellebbez a megadott 15 napon belül – derül ki a lapunkhoz eljuttatott közleményből. Mint beszámoltunk róla, ha határidőre nem állnak üzembe az új metrók, a BKV elesik a beszerzéshez ígért uniós támogatástól is.

Az NKH három olyan fő pontot emelt ki, amely miatt nem adott zöld jelzést a Metropolisoknak. Egyrészt a vizsgálat során nem bizonyosodott be, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel a vonatkozó jogszabályban előírtaknak, de az sem, hogy a fékrendszer legalább olyan biztonsági szintet képvisel, mint a jogszabályi előírások szerinti berendezések. Ezen pont kapcsán az Alstom közleménye azt hangsúlyozta, hogy a kötött pályás járművein található fékrendszer hasonló az Európában széles körben alkalmazott modern metrók fékkonstrukciójához, de a magyar előírásoknak valóban nem felel meg. Ezért derogációt kért a magyar hatóságtól, amit az nem adott meg.

Az NKH azt is kifogásolta, hogy a járművön alkalmazott műszaki megoldás nem zárja ki egyértelműen a jármű akaratlan indíthatóságát. Nehezményezte, hogy az utólag elrendelt tartampróbán feltárt hibák miatt tovább kell módosítani a Metropolisra telepített, különféle vezérlőszoftvereket.

Az eredeti tervek szerint már legalább másfél éve kellene közlekedniük a Metropolisoknak a kettes metró vonalán. Az Alstom már régen le is gyártotta az öszszesen 215 millió euróért (65 milliárd forintért) megrendelt és felerészben már ki is fizetett járműveket, csakhogy időközben több műszaki, minőségi kifogás is felmerült. A gyártó ezek után bizonyos változtatásokat végzett a metrókon. Ez év március 2-án bemutatta a BKV-nak azt a tesztprogramot, amelytől már azt várta, hogy megvalósításával az új metrószerelvények forgalomba helyezhetők. A BKV ekkor 2010. júniusi határidőt adott a társaságnak az engedélyek beszerzésére. Ha az Alstom ezt a határidőt sem tudja betartani, lehet, hogy felbontja vele a szerződést, s persze visszakéri az előleget is. A társaság június 30-án be is adta a típusengedélyek beszerzésére vonatkozó kérelmét, de – mint pénteken kiderült – hiába.

A BKV Zrt. 2006 májusában rendelte meg az összesen 35 szerelvényt, négy-, illetve ötkocsis kivitelben: a kettes metró vonalára vezetőfülkéseket, a négyesre vezetőfülke nélkülieket. Opciója van a négyes vonalra további 7 járművet is lehívni. Az Alstom az első szerelvényeket 2008 nyarára ígérte, de csak a múlt év januárjában küldte el. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.