Mi kell a nőnek? – a kérdést tanácstalan férfiak százmilliói mellett valószínűleg egyre gyakrabban felteszik maguknak az internetes oldalak üzemeltetői is. A „gyengébb” nem ugyanis – hasonlóan az élet számos területéhez – a világhálón is egyre erősebb, sőt úgy tűnik, hamarosan átveszi az uralmat. Az internet elmúlt évtizedeit jellemző férfidominancia a végéhez közeledik, ezt a statisztikai adatok is jól mutatják. Magyarországon például a múlt év vége felé már 1,6 millió körül volt a napi rendszerességgel internetező nők száma, és folyamatosan nő a hölgyek aránya a világhálón vásárlók körében is – a GKIeNet piackutató cég lapunkban már korábban ismertetett előrejelzése szerint 2012-ben a neten vásárlók fele már közülük kerül ki.
Ezek után érthető, hogy a tartalomtulajdonosok igyekeznek alkalmazkodni a változó igényekhez, illetve számos olyan új szolgáltatás, kezdeményezés jelenik meg a világhálón, amely kimondottan a nőket célozza meg. E honlapok tartalma természetesen igazodik az internetező hölgyek érdeklődési köréhez: kilenctizedük olvas szívesen egészségmegőrzéssel kapcsolatos cikkeket, recepteket, de a világhálón is kifejezetten nőies témának számít a lakberendezés, a szépségápolás és természetesen a divat.
Ez utóbbi köré már egész komoly közösség is szerveződött a Polyvore.com oldalnak köszönhetően, ahol bárkiből divatdiktátor válhat. A felhasználók néhány kattintással megalkothatják kollekcióikat – számos divatmárka termékeiből válogatva –, amelyeket aztán megoszthatnak másokkal is. Jogosan merül fel a kérdés, saját szórakoztatásukon túl mire jó ez a szolgáltatás a kezdő divatfenoméneknek. Nos, az oldalon keresztül potenciálisan akár hatmillió ember öltözködését is befolyásolhatják, a szolgáltatás üzemeltetői szerint ugyanis havonta ennyi – átlagosan 22 év körüli hölgy – látogatójuk van. A kezdeményezés népszerűségét jól mutatja, hogy naponta 30 ezer öltözetet készítenek el a felhasználók, és havonta 140 millió oldalletöltést regisztrálnak a portálon.
Adódik a kérdés, az ízlésformáláson és a közösségépítésen túl miért éri meg az üzemeltetőknek egy ilyen site fenntartása. Nos, a divatcégek a portálon keresztül hatmillió, illetve a Polyvore-felhasználók facebookos és twitteres kapcsolatai révén további sok millió felhasználót érhetnek el legújabb kollekcióikkal. Ezért hajlandók áldozni arra, hogy akár hirdetésekkel, akár az oldalon szervezett versenyek szponzorálásával hozzájáruljanak a kezdeményezés fenntartásához, sőt fejlesztéséhez.
Főként álmodozó tinédzserlányok és fiatal hölgyek érdeklődését keltheti fel a MakeMeBabies.com, amely nem ígér kevesebbet, mint hogy megmutatja a jövőt. Legalábbis annak egy szeletét, azt, milyen lesz egy adott pár gyermeke. Persze a külsőről van szó, a belső tulajdonságokkal egyelőre nem foglalkozik az oldal, amelynek működtetői büszkén hirdetik, már több mint 23 millió kisbabájuk van. A szolgáltatás ingyenes, és rendkívül egyszerű a használata. Mindössze egy-egy fotóra van szükség a reménybeli szülőkről, amelyek feltöltése után néhány másodperccel már meg is láthatják, hogyan nézne ki a közös gyermekük. Ennyiben persze nem merül ki a szolgáltatás, akár azt is meg lehet nézni, milyen lenne egy baba, ha a papa David Beckham vagy Johnny Depp, míg az urak akár Jennifer Lopezzel vagy Angelina Jolie-val közös csemetéről is álmodhatnak, illetve csinálhatnak egy-egy képet. A regisztrált felhasználók saját adatlapot hozhatnak létre, illetve az általuk feltöltött képekből készült fotókat menti a program. Az oldalt a többek között Facebook- és Twitter-alkalmazásokat is készítő Goldfinger Applications hozta létre, viszont a felhasznált technológiát az arcfelismerő és képalkotó megoldásokat fejlesztő Luxand szállította.
A két cég együttműködése egyébként nem állt meg a MakeMeBabies.comnál, a jövő fürkészésében ennél is tovább mentek: létrehoztak egy olyan szolgáltatást is, amelynek segítségével bárki megnézheti, hogyan fest majd húsz vagy akár harminc év múlva.
Természetesen ezek a szolgáltatások inkább csak tréfás időtöltésre jók – bár a Luxand állítása szerint igen fejlett és egyedi képalkotó technológiát használnak –, és főleg a tinédzserek, illetve a nők körében lehetnek népszerűek. Azonban az, hogy megjelentek a világhálón, és komoly érdeklődés mutatkozik irántuk, jól mutatja, milyen átalakulás megy végbe az internethasználók körében, hogyan törnek előre a hölgyek a világhálón. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.