Újabb nagy médiacég állt be azon vállalkozások sorába, amelyek úgy érzik, hogy a legújabb digitális eszközök menthetik meg a nyomtatott sajtónál tapasztalható meredek bevételcsökkenéstől szenvedő társaságokat. A News Corp. tulajdonosa, Rupert Murdoch ausztrál milliárdos maga jelentette be, hogy a cég egy kizárólag okos mobiltelefonokon és tábla PC-ken elérhető digitális napilapot indít.
A hír- és hetilapok, magazinok kiadóinál megfigyelhető új próbálkozásoknak komoly lökést adott az Apple áprilisban bemutatott készüléke, az iPad. Az eszköz ugyan közelebb áll a tábla PC-khez, mint az elektronikus könyvolvasókhoz, azonban kiváló képmegjelenítési tulajdonságai miatt izgalmas lehetőségeket rejt a médiacégek számára is. Hírlapok és magazinok sorának – Wired, Popular Science, The New York Times – már azelőtt voltak iPadre készült alkalmazásai, hogy az eszköz az üzletekbe került volna. Azóta a tábla PC-kre optimalizált kiadványok széles körű elismerést vívtak ki maguknak, ebben nagy szerepet játszott az általuk nyújtott olvasási élmény. A The New York Times állítása szerint ingyenes, hirdetésekkel szponzorált iPad-alkalmazását több mint 400 ezerszer töltötték le. A hírlapnál most arra készülnek, hogy kiadják a fizetős változatot is. A digitális bevételek növekedése enyhítette a hagyományos nyomtatott verzió hirdetési bevételeinek csökkenését. Ráadásul a hirdetők érdeklődését is egyre inkább felkeltik ezek a konstrukciók, a nyomtatott kiadványok olvasótáborainak zsugorodásával ugyanis a reklámozók is mind nagyobb figyelemmel fordulnak a digitális eszközök kínálta lehetőségek felé. Az iPad kezdeti sikere már a hardvergyártókat is arra biztatja, igyekezzenek minél nagyobb szeletet szerezni maguknak a tábla PC-k piacából, ami a Gartner piackutató szerint azt eredményezheti, hogy az év végéig 10,5 millió ilyen típusú készüléket adnak el világszerte.
Ezek alapján egyáltalán nem meglepő, hogy a News Corp. is próbálja megerősíteni pozícióit ebben a szegmensben. A Rupert Murdoch által irányított médiabirodalomnak ugyanis nem ez az első próbálkozása, hogy kiadványai internetes verziójából is minél jelentősebb bevételre tegyen szert. A Times londoni kiadásának online változata már fizetős, és a tervek között szerepel az is, hogy az összes News Corp.-weboldalt fizetőssé tegyék. A szintén a médiavállalkozáshoz tartozó Wall Street Journal pedig hetente négydolláros előfizetési díj fejében érhető el az iPaden.
A tapasztalatok eddig igencsak vegyesek az online verziók fizetőssé tételével kapcsolatban, hiszen a The Timesra például a próbaperiódusban 150 ezren regisztráltak (ez a netes kiadás olvasóinak 12 százaléka), s közülük 15 ezren fizettek a hozzáférésért. Árnyalja ugyanakkor a képet, hogy a lap iPad verziójáért 12,5 ezer felhasználó volt hajlandó fizetni, ez nem is olyan rossz adat, tekintve, hogy Nagy-Britanniában is csak néhány hónapja kapható a készülék.
„Ezzel rá tudjuk venni a fiatalokat is arra, hogy hírlapokat olvassanak” – adott hangot az új kezdeményezéssel kapcsolatos reményeinek a 79 éves Rupert Murdoch. Persze ehhez önmagában az kevés, hogy az általuk használt eszközökre, a virtuális térbe is elviszik a nyomtatott tartalmakat, ennél sokkal többre van szükség. Ezt felismerték a News Corp.-nél is, és az új digitális kiadvány a lehető legszélesebb olvasóközönséget igyekszik megcélozni, és ehhez szabják a tartalmat is. Rövid, érdekes, az olvasók által könnyen és gyorsan feldolgozható történetekkel jelentkeznek. A hírek többségében a szintén a Murdoch-birodalomhoz tartozó New York Post adatbázisából érkeznek majd. Bár az új kiadvány építhet a médiavállalkozás híranyagaira, a terveket ismerők elmondása szerint több millió dollárt fordítanak majd a digitális napilap készítésére, és többtucatnyi tudósítót és szerkesztőt alkalmaznak. Az új e-napilap indulásának időpontja még nem ismert, de a News Corp.-nél azt szeretnék, ha az év vége felé már megjelenhetne. VG
A News Corp.-éhoz hasonló önálló médiatermék ötlete viszont egyelőre várat magára.
Pedig a legfrissebb nemzetközi előrejelzések szerint ezen médiaeszközök piaca a következő néhány évben világszerte komoly felfutást mutat, míg tavaly kétmillió ilyen készülék talált gazdára, az idén már a mégoly konzervatív előrejelzések szerint is legalább nyolcmillió, jövőre pedig ennek a háromszorosa.
A News Corp.-éhoz hasonló önálló médiatermék ötlete viszont egyelőre várat magára.
Pedig a legfrissebb nemzetközi előrejelzések szerint ezen médiaeszközök piaca a következő néhány évben világszerte komoly felfutást mutat, míg tavaly kétmillió ilyen készülék talált gazdára, az idén már a mégoly konzervatív előrejelzések szerint is legalább nyolcmillió, jövőre pedig ennek a háromszorosa.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.