Cégvilág

Toyota: Nem éri meg exportálni a kisautókat

A jen a 15 éves csúcsot közelíti a dollárhoz képest, ilyen körülmények között a Toyota számára nem éri meg a kisautókat Japánból exportálni.

Atsushi Niimi, a Toyota globális termelésért felelős ügyvezető alelnöke egy interjúban úgy fogalmazott: a jelenlegi devizaárfolyamok mellett nem éri meg a Corollát, vagy a Yarist Japánból exportálni. A világ legnagyobb autógyára mindent elkövet az előállítási költségek csökkentése érdekében, hogy – mint Niimi fogalmazott – fenntartsa az említett modellek vonzerejét.

A japán jen legalább 3 százalékot erősített a világ legfontosabb 16 devizájával szemben 2010-ben. A dollár ellenében 7, az euró viszonylatában 14 százalékot erősített a jen. Az európai adósságválsággal kapcsolatos félelmek, valamint az amerikai kilábalás lassulására utaló jelek egyaránt növelik a keresletet a biztonságot nyújtó japán jen iránt. Az IHS Automotive tokiói elemzője a Bloombergnek elmondta : minden japán autógyártó küzd az erős jen hatásával. Mivel a kisautók esetében alacsonyabb a haszonkulcs, ezeket a típusokat sújtja leginkább az versenyképességének csökkenése.

A Toyota 325 389 gépkocsit értékesített az Egyesült Államokban ezév júliusáig, ez több mint négyszerese a Honda amerikai értékesítésének. Bár a Toyota Kanadában is gyártja a Corollát, a kompakt autók többségét japán üzemeiből exportálja az amerikai kontinensre, miután áprilisban bezárt a kaliforniai gyára. Ez mindaddig így lesz, amíg 2011 szeptemberében meg nem kezdi meg működését a Mississippibeli Blue Springsben található egység. A Toyota eközben azt vizsgálja, az Egyesült Államokban legolcsóbban forgalmazott Yarist vajon érdemes-e az amerikai kontinensen gyártani.

A hazai riválisok kisebb mértékben támaszkodnak a kivitelre, mint a piacvezető Toyota, de mind a Honda, mind a Nissan tett lépéseket az export gondok enyhítésére. Az ázsiai cégek közül jelenleg a Honda értékesít legnagyobb arányban az amerikai gyártású autókat az Egyesült Államokban. A jen jelenleg 85,42 dollárt ér, Yoichi Hojo, a Honda pénzügyi igazgatója pedig úgy látja, hogy ha a deviza 85 dolláros szinten, vagy az alatt marad, akkor a japán cégek számára nem éri meg exportálni. A harmadik legnagyobb japán autógyár, a Nissan már megkezdte a gyártókapacitások külföldre telepítését. March nevű modelljét Thaiföldön szereli össze és 2011-ben Mexikóban is gyártják a típust.

Nissan Honda jen Toyota Japán devizaárfolyam exportál export
Kapcsolódó cikkek