Cégvilág

A Michelin felpörögne, de a piac nem hisz neki

A Michelin francia abroncsgyártó cég a külföldi beruházásainak finanszírozására 1,2 milliárd euró (1,6 milliárd dollár) összegű tőkeemelést jelentett be.

Az abroncsgyártó cég így kívánja finanszírozni a virágzó feltörekvő piacokon tervezett terjeszkedését és egyben hosszú távra szóló értékesytési és nyereségességi célkitűzéseket fogalmazott meg. A Michelin a termelést tekintve globális szinten a második helyen szerepel az abroncsgyártók között. A francia vállalat 2011-ben, és azt követően 1,6 milliárd eurót fordít indiai, brazil és kínai beruházásokra.

Michel Rollier, a Michelin menedzsere megerősítette a korábban közölt, 2010-es célokat, ezek szerint több mint 10 százalékkal növekszik az idén a vállalat értékesítési volumene, 9 százalékhoz közelítő haszonkulcs, és pozitív cash flow mellett. A konszern a tőkeemelés bejelente mellett hosszabb távú célokat is megfogalmazott. A tervek szerint 2015-ig 2 milliárd euróra emelkedik az üzemi eredmény, és 25 százalékkal növekszik az értékesítés volumene. Tíz év múlva a Michelin már 50 százalékkal több terméket szeretne értékesíteni, mint idén.

A cég minden évben egy új gyár kapacitásának megfelelő bővítésre készül, hogy lépést tartson a fejlődő országokban jelentkező, évi 9 százalékos keresletnövekedéssel. Ugyanakkor a piac nem bízik egyértelműen a Michelin teljesítményében, ezt mutatja, hogy a részvények árfolyama több mint 8 százalékot veszített értékéből ma. "Ez teljesen meglepő és a gond az, hogy a Michelin arra kéri a befektetőket, bizalmi alapon higgyék el az ígéreteket. A cég a türelmük határait teszteli" – fogalmazott a Bloombergnek Mike Tyndall, a Nomura elemzője.

A vállalat vezetése hangsúlyozta, hogy nem biankó csekket kérnek, Jean-Dominique Senard, vezető partner azt állította, hogy nem kérnék a piac bizalmát, ha előzőleg nem demonstrálták volna a növekedési képességüket. Ennek kissé ellentmond, hogy 2009-ben a nettó profit 71 százalékkal csökkent és februárban Rollier még úgy fogalmazott: a szektor túl volatilis ahhoz, hogy visszatérjenek a 10 százalékos haszonkulcshoz.

Háttér

Amikor két éve felavatták a Tatabányával szomszédos Környe mellett a Bridgestone 190 millió euróba került közel 200 fős gyárát, azt mondták, hogy a termelés felfutása idején – 2009 első fél évétől – már napi nyolcezer abroncsot fognak készíteni. Azóta a társaság nem tájékoztatja a sajtót, és ugyanezt teszi a két gyárat irányító Michelin Hungária Kft. is.

Pedig a válságig Michelin csaknem 42 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre. Nyíregyházán 14,5 milliárd forintos beruházás révén létesült személykocsi abroncs gyártás folyik. Az üzem kapacitása 900 ezer darab évente. Hírek szerint ugyanakkor a Taurus, Kormorán és Riken márkájú teherjárműabroncsokat gyártó budapesti Michelin telepet lassan visszafejlesztik. A gyár éves kapacitása nemrégiben meghaladta a félmillió darabot.


Pedig a válságig Michelin csaknem 42 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre. Nyíregyházán 14,5 milliárd forintos beruházás révén létesült személykocsi abroncs gyártás folyik. Az üzem kapacitása 900 ezer darab évente. Hírek szerint ugyanakkor a Taurus, Kormorán és Riken márkájú teherjárműabroncsokat gyártó budapesti Michelin telepet lassan visszafejlesztik. A gyár éves kapacitása nemrégiben meghaladta a félmillió darabot.

A világ vezető abroncsgyártói -->

Michelin tőkeemelés nettó profit abroncsgyártó haszonkulcs beruházás elemző
Kapcsolódó cikkek