BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A számítógépes grafika formálja a színészetet is

Filmipar. Az elmúlt évek legnagyobb bevételt hozó filmjeinek egy része nélkülözte a hús-vér színészeket, ami egyúttal felvetheti azt a kérdést is: a technológia miatt akár nyugdíjba is vonulhatnak?

A legjellemzőbb talán a brit színész, Andy Serkis esete, aki nem kisebb szerepet játszott el, mint a mozivászonra vitt Gyűrűk Ura trilógiában Gollumot, jóllehet valójában soha nem volt jelen a vásznon. Gollum ugyanis félig színészi játék, félig számítógépes trükk „egyvelegeként” született meg. A rekordbevételt hozó Avatar sem volt mentes a hasonló technikai újdonságoktól. A sort persze lehetne folytatni a Shrek filmekkel, a Madagaszkárral vagy a Kung Fu Pandával, amelyek a Dreamworks animációs stúdióból kerültek ki. A háttérben az úgynevezett motion capture digitális animációs technológia húzódik meg, amelynek során a mozgásérzékelőkkel felszerelt színész mozdulatait számítógéppel rögzítik, az animátorok pedig már ezeket használják a digitális karakterek létrehozásakor.

Az Avatar ugyanakkor abból a szempontból mérföldkőnek bizonyult, hogy azóta a motion capture mellett a performance capture technológiát is nevesítik, hiszen míg az előbbi esetében a fizikai elemeket „adja át” az illető a digitális személynek – ezt korábban főként a videojátékoknál alkalmazták –, addig az utóbbi esetében az érzelmeket is. Ez pedig szükségessé teszi a színészek munkáját is, azaz a jövőben sem válnak nélkülözhetővé – jegyzik meg a szakemberek.

A videojátékok esetében utcai harcosok szolgáltatták az „alapanyagot”, azaz a felhasznált mozdulatsorokat, melyeket különböző figuráknak, karaktereknek „kölcsönöztek”. Sőt, az egyre növekvő érdeklődésre való tekintettel már számos „könyvtárat” is létrehoztak, amely úgynevezett portfóliókat kínál az érdeklődőknek, a mozgáskoordinációk széles spektrumát lefedve, a különböző sportoktól egészen a mindennapok viselkedéséig.

Pascal Langdale, aki a komoly sikert arató, ez évben napvilágot látott videojáték, a Heavy Rain egyik központi alakját formálta meg, nemrégiben indította útjára saját vállalkozását: a színészek számára portfóliókat kíván készíteni, amelyeket az érdeklődő animációs műhelyek alkotásaiknál használhatnak fel. Langdale optimista, véleménye szerint nagyfokú érdeklődés övezheti a kezdeményezését, amelyet a megtakarításokkal magyaráz. Várakozásai szerint ugyanis akár 30 százalékos költségcsökkentést is elérhetnek a stúdiók az újfajta technológia alkalmazásával. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.