Cégvilág

Az amerikai reklámpiac kijött a gödörből

Jelentősen növekedett az Amerikai reklámpiac 2010 első félévében. A Kantar Media jelentése szerint a legjobban teljesítő médiatípus a tévé volt, a hirdetők között pedig hosszú idő után ismét feltűntek az autós cégek – számolt be a Kreatív Online.

Az első hat hónapban 5,7 százalékkal növekedett az amerikai reklámpiac, így a 2010 első félévére eső forgalom 63,57 milliárd dollárt tett ki – áll a Kantar Media féléves jelentésében. Jon Swallen, a Kantar elemzője szerint ráadásul a harmadik negyedév eddigi adatai is jónak tűnnek, ami legalábbis bizakodással töltheti el a reklámpiacot.

A Kreatív Online összefoglalója szerint a fellendülést a televízió vezette a tengerentúlon. Az itt elköltött hirdetői pénzek 10 százalékkal növekedtek, amit elsősorban a kiskereskedelmi és az autós szektor, illetve a politikai kampányok mozgattak. Érdekesség, hogy a vébének köszönhetően a spanyol nyelvű tévékben elköltött összegek is jelentősen, 14,6 százalékkal növekedtek.

A rádió esetében a pénzek leginkább az országos csatornákhoz áramlottak, a növekedés itt megközelítette a 17 százalékot, míg a helyi adók esetében csak 4 százalékos volt, a teljes szegmens így 6,3 százalékkal növekedett. Az internetes bannerhirdetésekre szánt költés is növekedett, itt 5,3 százalék volt az előremozdulás.

A további médiatípusok változása ellenben szerényebb volt: a közterület bevétele 2,8 százalékkal nőtt, míg a magazinoké 1,6 százalékkal. Csökkenést az első félévben csak a napilapok szegmense produkált a legfontosabb médiatípusok közül, itt 3 százalékos volt a visszaesés.

A hirdetői toplista első 10 helyezettjénak költései összességében 11,5 százalékkal növekedtek, ezzel elérték a 8,35 milliárd dolláros szintet, a kis hirdetők költései viszont alig emelkedtek a Kantar jelentése szerint, így világosan látszik, hogy a mostani fellendülést a nagy reklámköltők okozták. A toplistán az első helyet továbbra is a majdnem mindegyik nagyobb márkájánál büdzsét bővítő Procter & Gamble birtokolja, több mint 1,5 millárd dolláros költésével, ami 31 százalékos növekedés az előző évhez képest. A második helyezett AT&T telefonszolgáltató növekedése 14 százalékos volt, ezzel 1,1 milliárdra emelte a költését, a harmadik helyre pedig a General Motors futott be 1,04 milliárddal, ami meghaladja a 45 százalékos növekedést 2009 első félévéhez képest. A GM egyébként nem az egyetlen autógyártó az első tízben, a Toyota és a Ford is bekerült az elitbe, ami több mint három éve fordult elő utoljára.

Ha szektoronként nézzük a növekedést, akkor a 10 legnagyobb kategória reklámjelenléte 7,3 százalékkal, 36 milliárd dollárra emelkedett, melyből a válság idején szinte alig vergődő autós szektor volt a legerősebb: 23,4 százalékos költésnöveléssel 6 milliárd dollár felett teljesített.

Egyesült Államok Kantar Media General Motors reklámpiac AT&T Procter&Gamble
Kapcsolódó cikkek