Számos pénzügyi vezető hisz abban, hogy érdemes a cége számára minden kisebb és nagyobb kockázati faktor esetén százalékos mutatókkal mérni a várható hatásokat, ugyanakkor akadnak olyanok is, akik inkább az „üzleti megérzéseikben” bíznak. A gazdasági-pénzügyi válság a világ szinte minden részén alaposan átírta a korábbi vállalatirányítási szokásokat. Az E&Y szerint a nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy a szabályozásoknak való megfelelés nem jelent feltétlenül eredményes kockázatmenedzsmentet. A megkérdezett cégek véleménye szerint nehezíti a helyzetet az újonnan fellépő problémák, veszélyek azonosításának lassúsága, ahogyan sokat ronthat a kialakult szituáción az is, ha a belső audit szerepe nem megfelelő a kockázatkezelésben.
Az E&Y-nak a hazai nagyvállalati szféra 42 szereplőjének válaszai alapján összeállított felméréséből egyértelműen az derül ki, hogy itthon a céges kockázatmenedzsment és belső kontroll nem kap akkora hangsúlyt, mint ami külföldön megszokott – szögezte le Réthelyi László, a társaság kockázatkezelési szolgáltatások igazgatója. A kilátások viszont kedvezőek, hiszen a jól teljesítő vállalatok terveznek fejlesztéseket a kockázattudatosság érdekében, s a belső ellenőrzést és a belső szabályozási rendszert a vállalatok több mint 75 százaléka tartja fejlesztendő területnek. A legfontosabb fejlődési célok között pedig a kockázattudatos céges kultúra meghonosítását jelölték meg az első helyen. Miközben a hazai megkérdezettek közül sokan azt is elismerték, hogy a kockázatmenedzsment ma még nem elfogadott gyakorlat a szervezeten belül.
Külföldön – különösen az utóbbi válságos időszakban – a cégek számára a már működő kockázatkezelési gyakorlatok hatékonyságának és eredményességének növelése kiemelt helyen áll – mutatott rá Réthelyi László. Népszerű módszernek számít az úgynevezett kockázati konszenzus index kialakítása, amely mellett hasznos lehet üzletáganként lebontani a jellemző, kritikus rizikófaktorokat. Ebben sokat segíthet, ha az egyes kiemelt kockázatokat meghatározott pénzügyi tételekre – így például az árbevételre vagy a cash flow-ra – határozzák meg, beépítve az óvatosabb szemléletet a mindennapos vállalati döntésekbe.
Nem kérdés, hogy a tudatosabb kockázatkezelés mérsékli a várható piaci meglepetések számát, még akkor is, ha a nemzetközi válság miatt átalakult gazdasági környezet produkálhat új helyzeteket. Vállalati tervezési szinten azonban szükség van arra, hogy a kockázatmenedzsmentet összehangolják az üzleti célokkal, számszerűsítsék a bizonytalan kilátásokat, átalakítsák, ésszerűsítsék a belső szabályozási és ellenőrzési rendszert, valamint újratervezzék a belső audit szerepét. HÉ
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.