BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felbolydulhat a televíziópiac

Az RTL Klub fizetőssé tenné a tartalmait, a TV2-nek már működik hasonló modellje

Gyökeres változásokat hozhat a televíziós piacon, hogy az RTL Klub januártól pénzt kérne a kábelszolgáltatóktól a tartalmakért cserébe. Múlt héten jelent meg a hír a hvg.hu-n, hogy az RTL Klub januártól előfizetési díjat kér a kábel- és műholdas szolgáltatóktól, ellenkező esetben letiltják az eddig ingyenesen rendelkezésre bocsátott adó sugárzását. A hírportál információi szerint a cég listaáron 490 forint plusz áfát kérne a tartalomért háztartásonként. Az összeg, amely a nagy tételben vásárló, sok előfizetőt hozó nagy kábel- vagy műholdas tévétársaságok esetében csökkenhet, a legmagasabb ár lehet a piacon.

„A megváltozott piaci körülmények és a reklámbevételek drasztikus csökkenése miatt a jelenlegi üzleti modell nem tartható fenn, ezért a kábelszolgáltatóknak a legértékesebb tartalomért fizetniük kell” – mondta a Világgazdaságnak Róbert Ákos, az RTL Klub vezérigazgató-helyettese. Tájékoztatása szerint folyamatosan zajlanak a tárgyalások a szolgáltatókkal, de az árképzés, valamint az egyéb részletek pillanatnyilag üzleti titoknak minősülnek. Róbert Ákos megemlítette, hogy a kábeltelevíziós nézők többletszolgáltatásokhoz jutnak majd az új konstrukcióban: a filmek több hangsávval lesznek elérhetők, 16:9-es képformátumra váltanak, illetve a későbbiekben emelt díjért HD-tartalmat is kínálnak.

Megkerestük a TV2-t, hogy terveznek-e az RTL Klubéhoz hasonló lépést. „A téma évek óta napirenden van, hiszen a TV2 hosszú távú stratégiájának egyik alapja, hogy a csatornán sugárzott tartalomnak piaci értéke van. Mi folyamatosan arra törekszünk, hogy ezt a piaci értéket a kábelszolgáltatókkal egyeztetve meghatározzuk és bevételként realizáljuk, a további műsorok gyártása és így a nézői igények kielégítése érdekében” – mondta lapunknak Fekete Attila, a TV2 terjesztési és üzletfejlesztési osztályvezetője. Elmondása szerint a TV2 ezen üzleti modellje több szolgáltatóval megállapodás szerint már működik, és a csatorna azon van, hogy a többi szolgáltatóval is megegyezzenek erről.

A kábelszolgáltatók zúgolódnak a fizetőssé tétel ellen. „Az RTL Klub tervét a jelenlegi formájában nem tartjuk elfogadhatónak” – mondta a Világgazdaságnak Kéry Ferenc, a Magyar Kábelszövetség elnöke. Elmondása szerint a tévécsatornák esetében három működő és elfogadott üzleti modell létezik. Az egyik, hogy a reklámpiacból élnek; tipikusan ilyenek a szabadon fogható kereskedelmi adók. A második modell a csak előfizetési díjból élő csatornák, például a „moziadók”. Vannak még a vegyes finanszírozású csatornák, mint a legtöbb tematikus adó. „Az RTL Klub a tervezett lépésével most arra tesz kísérletet, hogy a vegyes finanszírozású kategóriába lépjen át úgy, hogy az alapvető működését nem változtatja meg. Az egyenlő elbánás és a kölcsönösség elvét is sérti a tervezet: nonszensz, hogy a kábelesektől és a műholdasoktól pénzt kérnek a csatornáért, más viszont ingyen sugározhatja. Ezzel az erővel a kábelszolgáltatók is követelhetnének pénzt a csatornától a terjesztésért” – véli. Elmondása szerint akkor lennének hajlandók fizetni, ha az RTL Klub a többi platformon kódolná a műsorát. „Ez történt anno a Viasat 3 esetében is: amikor fizetőssé váltott, levonult az ingyenesen hozzáférhető platformokról” – említett egy példát Kéry Ferenc. Arra, hogy az RTL Klub „többletszolgáltatásokat” ígér a díjért cserébe a kábeleseknek, azt mondja, hogy a mai magyar piacon ennek nincs realitása, ráadásul a kábeles tévézők kétharmada még analóg technológiával rendelkezik, így számukra ez a lehetőség nem elérhető.

Véleménye szerint ha a RTL Klub ragaszkodik az elképzelésekhez, az drámai változásokat hozhat a kábeltévés és műholdas piacon. Először is jelentős versenyhátrányba kerülnek a többi technológiával szemben, ugyanis a pluszteher inflációgerjesztő hatású lesz, azaz áremelkedést okozhat a piacon. A szolgáltatók előtt több opció állhat, hogy hogyan gazdálkodják ki a többletköltséget. Az egyik, hogy az előfizetőkre hárítják, ez esetben az alapcsomag ára (ebben van most az RTL Klub és a TV2 is) szolgáltatótól függően nagyságrendileg 30-50 százalékkal is nőhet. A másik opció, hogy az árak féken tartása érdekében a kábelszolgáltatók a többi csatornán próbálják meg megspórolni a két nagy csatorna költségét, így olcsóbb adókkal töltik fel a csomagokat, és ez minőségromláshoz vezethet. „De az RTL Klub nélkül is van élet, azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy egyes szolgáltatók kiveszik majd a csatornát a csomagjukból” – véli Kéry Ferenc. Erről Róbert Ákos úgy vélekedik, hogy az ilyen döntés kockázatát a szolgáltatóknak kell vállalni. „A mi kutatásaink eredménye szerint, ha az RTL Klub kikerül a csomagból, az előfizető váltani fog olyan szolgáltatóra, ahol elérhető” – mondta.

A kábelszolgáltatókkal szemben az RTL Klub azt állítja, hogy a tervezett fizetős modelljük minden platformot érint, nem csupán a kábeltársaságokat. „Csupán a digitális földfelszíni platform kérdéses még, hiszen ez fokozatosan indul. Ezeket a tárgyalásokat később kezdjük meg” – mondta Róbert Ákos. Ezzel egybecseng, hogy az Antenna Hungáriának – mint azt lapunkkal közölték – jelenleg nincs tudomása arról, hogy az RTL Klubnak a földfelszíni platform kapcsán is fizetős tervei lennének. Arra a kérdésre, hogy mennyi bevételt várnak a modelltől, Róbert Ákos azt mondta: „A tervezett bevétel – mivel a tárgyalások még folynak – üzleti titok, de várhatóan nem pótolja az elmaradt reklámbevételeket.”  

Figyel a hatóság

„A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság folyamatosan figyelemmel kíséri a témával kapcsolatos sajtóhíreket” – tájékoztatta lapunkat Buda Dóra, az NMHH szóvivője. „Amenynyiben a későbbiekben törvénysértést észlelünk, illetve ha e témában hatóságunkhoz a részleteket pontosan bemutató, megalapozott bejelentés érkezik, akkor megkezdjük az ügy vizsgálatát, és ha indokolt, döntést hozunk a további lépésekről” – tette hozzá.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.