Cégvilág

Korszerűsítik a budapesti elővárosi vasúti hálózatot

Folynak a fővárosi elővárosi vasútvonalak és a hozzájuk kapcsolódó pályaudvarok, megállóhelyek korszerűsítésének előkészületei. A tervezett beruházások előkészítési költségei mintegy 4,8 milliárd forintot tesznek ki, amit nagyrészt az Európai Unió strukturális alapjaiból finanszíroznak.

A vasúti infrastruktúra fejlesztésének kiemelt stratégiai célja a városi és elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatásainak javítása, szerepének növelése Budapest és agglomerációjának kapcsolatában. Különösen fontos ez annak ismeretében, hogy középtávon az utazási igények akár 30 százalékos növekedése is prognosztizálható, ami a közösségi közlekedés hatékony fejlesztése nélkül kezelhetetlen. Szükséges egyrészt a meglévő vonalak és létesítményeinek korszerűsítése és új vonalak létesítése, másrészt az utazási lánc egyes elemei működésének összehangolása.

Már zajlik az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítése. A munkálatok egyebek mellett a Nyugati pályaudvar és csatlakozó budapesti vonalszakaszai, a 71-es számú Budapest (Rákospalota-Újpest) – Veresegyház – Vác (kizárva), a 40-es számú Kelenföld – Százhalombatta vasútvonalszakaszok korszerűsítésére, a Budapest (Kőbánya-Kispest) – Szolnok vonal utasforgalmi létesítményeinek tervezett felújítására, valamint hozzávetőleg ötven helyszínen a vasútvonalakra történő ráhordás (P+R parkolók, kerékpártárolók, autóbuszmegállók) feltételeinek kialakítására terjednek ki.

A tervezett beruházás keretében felújíthatják az állomási infrastruktúrát (például magasperonok létesítése, új peronaluljárók építése az esélyegyenlőség feltételeinek biztosításával, új térvilágítás építése, utastájékoztatás teljes körű kiépítése), felvételi épületeket renoválhatnak, illetve építhetnek újonnan, korszerűsíthetik az útátjárókat és a vonali műtárgyakat. A tervek szerint korszerűsítik, illetve helyenként kétvágányúra bővítik a jelenleg leromlott állapotú vasúti pályákat és felsővezetékeket, a biztosító- és távközlési berendezéseket, az áramellátó rendszereket, megszüntetik a nagy forgalom miatti zavarérzékenységet, bővítik a forgalmi és megállóhelyi kapacitásokat. A beavatkozások nyomán jelentősen csökkenhet a menetidő.

Korszerűsítik az állomások, megállóhelyek személyszállítási infrastruktúráját, megteremtve az esélyegyenlőség feltételeit is. A tervezett beruházások keretében várhatóan megújítják a peronokat, a térvilágítást, korszerűsítik az utasok tájékoztatását, valamint P+R parkolókat, kerékpártárolókat és buszöblöket, buszmegállókat építenek ki.

„A fejlesztés célja a korszerű elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése mellett a közúti közlekedés fenntarthatóságának biztosítása is” – hívta fel a figyelmet Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A kialakított P+R parkolók jó rácsatlakozást, tervezhetőbb utazást, gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedést biztosítanak. Mérséklődik a bevezető utak forgalma, csökken a környezeti kár, és gyengül a belvárosokra nehezedő forgalmi terhelés, javulnak a munkahelyekhez való hozzáférés esélyei is.

A megvalósíthatósági tanulmányok elkészültek, az örökségvédelmi és környezeti hatásvizsgálatok egy része ugyancsak, más részük előkészületben, illetve folyamatban van. Az építési és egyéb hatósági engedélyek beszerzése ugyancsak folyamatban van, az engedélyezési és a kiviteli tervek részben elkészültek, részben készülőben vannak. Az előkészítés várhatóan 2012 végére zárul le. Ezekre a munkákra a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül mintegy bruttó 4,8 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az európai strukturális alapokból finanszírozzák.
 

vasúti közlekedés NIF előváros Loppert Dániel elővárosi vasúti hálózat
Kapcsolódó cikkek