Az utolsó állomásához érkezett a British Airways (BA) brit és az Iberia spanyol légitársaság áprilisban aláírt összeolvadása, így semmi akadálya annak, hogy a lépéssel Európa új vezető légitársasága jöjjön létre. Világszinten is nagyot lép előre a kettős: összesen 419 repülőgépből álló flottájával a harmadik legnagyobb lesz a világon. A BA és az Iberia összeolvadása várhatóan évente 400 millió eurós megtakarítást jelent a két társaságnak. A megalakuló társaság neve International Airlines Group (IAG) lesz, de a BA és az Iberia márkanév megmarad.
Az új, 15 milliárd euró forgalmú cégcsoport székhelye Londonban lesz, a társaságban az Iberia 45, míg a BA részvényesei 55 százalékos tulajdoni részesedéssel rendelkezik majd. A British Airways elsősorban Észak-Amerikában, az ázsiai csendes-óceáni térségben és Afrikában erős, az Iberiának pedig kiterjedt latin-amerikai útvonalhálózata van, ezért jól kiegészítik egymást.
A legújabb sajtóértesülések szerint a fúzió csupán a fényesen csillogó közös jövő kezdete, ugyanis a kettős további felvásárlásokat és fúziókat tervez, azzal a nem titkolt és nagyravágyó céllal, hogy létrehozzák a világ legnagyobb légitársaságát. Angol napilapok Willie Walshre, a BA vezérigazgatójára hivatkozva tudni vélik, hogy már készen van a tizenkét vállalatból álló kívánságlista, de részleteket még nem árultak el. A pletykák szerint brazil, indiai, kínai társaságok lehetnek többek között a listán. Erre utalhat az is, hogy a lista hírére India második legnagyobb légitársaságának, a Kingfisher Airlines részvényeinek az ára azonnal nagyot – mintegy 10 százalékot – ugrott. A Reuters tegnap délutáni beszámolója szerint Wals üzent az ausztrál Qantas Airwaysnek is: a British Airways örömmel felújítaná a 2008-ban kútba esett felvásárlási tárgyalásokat, amennyiben a szigetország vezető légitársasága még mindig látna fantáziát a közös együttműködésekben. Több iparági szakértő egybehangzó állítása szerint nem meglepő, hogy a majdani IAG csoport leginkább Ázsia felé veszi az irányt a további befektetések alkalmával. „Ázsia az a régió, ahol a növekedés van, és az igazán izgalmas dolgok történnek” – jegyezte meg a Deutsche Bank elemzője, Geoff Van Klaveren.
Mivel a lista többi tagja nem ismert, így csak találgatni lehet, de iparági pletykák szerint minden bizonnyal várhatja az ajánlatot tartalmazó üzenetet a chilei LAN, a szintén Oneworld tag Cathay Pacific, a japán JAL, valamint a Finnair vezetősége is.
Fapados társaságok: jó nyarat zártak
A legnagyobb fapados társaság, a Ryanair 7,68 millió utast szállított augusztusban, 12 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, elsősorban az újonnan megnyitott útvonalak forgalmának köszönhetően. A vállalat kommunikációs igazgatója szerint ezzel a Ryanair utaztatta egy hónap alatt minden idők legtöbb utasát Európában. Az EasyJetnek augusztusban 5,2 millió utasa volt, ez 8,4 százalékos növekedés az előző évhez képest. Mindkét légitársaság 85 százaléknál magasabb foglaltsági arányt közölt a sajtótájékoztatóján. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.