BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól kártyázott a Lukoil Kft.

A gazdasági válság miatt a beruházásokról a szerves növekedésre került a hangsúly

A Lukoil Magyarország Kft. tevékenysége optimalizálására és hatékonyságának további javítására összpontosít Denisz Rjupin ügyvezető igazgató szerint, aki a közelmúltban vette át az üzemanyag-kereskedő társaság irányítását. Emlékezetes, hogy a 2004-ben a magyar piacra lépett kft. száz egységből álló töltőállomás-hálózat létrehozását célozta meg, 2008-as 6,1 százalékos piaci részesedését pedig öt-tíz éven belül meg akarta kétszerezni. A válság azonban közbeszólt. „A Lukoil, ahogyan minden más társaság is, a megromlott környezet hatására kénytelen volt újragondolni stratégiáját, és későbbre halasztani növekedési tervei megvalósítását. Most elég nekünk annyi benzinkút, amennyink van, vagyis 76” – válaszolt a Világgazdaságnak Denisz Rjupin.

Az igazgató azonban ennek ellenére is lehetségesnek tart bizonyos mértékű piacszerzést, épp a folyamatban lévő hatékonyságjavításnak köszönhetően. Ennek folyamán például sor kerülhet arra is, hogy egy-egy kisebb forgalmú töltőállomást nagyobb forgalmúra, illetve nagyobb hasznot hozóra cserélnek a társaságnál.

A hatékonyságjavítás és profitnövelés másik eszköze a töltőállomásokon kínált egyéb szolgáltatások javítása és bővítése. Ez egyébként is a része a Lukoil magyarországi stratégiájának, ahogyan persze más benzinkúthálózatoknak is.

A kft. pozícióit erősíti, hogy új igazgatója nem csupán a magyarországi vállalat vezetője, hanem már másfél éve az anyavállalat térségbeli és belgiumi egységét, a Lukoil CEEB cégcsoportot (klasztert) is irányítja. „A térségben működő Lukoil láncok szabályozási környezete nagyjából hasonló. Magyarország anynyiban tér el a többi országtól, hogy az itteni piacon van egy meghatározó szereplő, a Mol, amelynek jelenlétét a többieknek mindenképpen figyelembe kell venni” – mondta Denisz Rjupin. Tájékoztatása szerint az is közös a térségben, hogy egyes vevőcsoportok fizetési hajlandósága rossz. A kft. emiatti kinnlevőségének nagyságát mint üzleti titkot nem fedte fel, de közölte, e téren a cég az utóbbi időben jelentős javulást ért el. A Lukoil (hitel) tankolási kártya mellett ugyanis egy újabb típusú, Lukoil Start (debit) tankolási kártyát vezetett be. A hitelkártyát már csak szigorított feltételek mellett lehet megszerezni, a Startot viszont bárki igénybe veheti, és árkedvezményt is kap vele, a vásárolt üzemanyag mennyiségétől függően. Az igazgató szerint a kis- és középvállalkozói kör számára ez a legkézenfekvőbb út a kedvezményes tankoláshoz.

A Lukoil alacsony árral, de színes, azaz ismert márkát képviselő arculattal jelent meg a magyar piacon. Miközben a színes voltát bővülő szolgáltatásai is képviselik, árai ma is az alacsonyabbak közé tartoznak. Hálózata az elmúlt hat évben folyamatosan, kisebb-nagyobb akvizíciókon keresztül bővült. Legnagyobb ügylete a ConocoPhillipshez tartozó, harminc egységből álló Jet töltőállomás-hálózat 2007-es megvásárlása volt. A vételár kifizetése mellett nagy ráfordítást jelentett a kutak átalakítása is a Lukoil piros-fehér arculatára. A társaság már a hazai piaci szegmens nagy szereplői közé tartozik, benzinkútjai száma alapján az ötödik a sorban. A kft. Dunaföldváron olajtermék-kikötőt és -tárolót is létesített. A magyar piacon eladott üzemanyagot részben anyavállalata romá-niai finomítójától, részben a Moltól vásárolja.

A kft. a legnagyobb oroszországi olajcég magyarországi leányvállalata. Az anyacég részvényeit tavaly óta a londoni tőzsdén is jegyzik. E vállalat ellenőrzi a világ olajkészletének 1,1, és képviseli a globális olajtermelés 2,3 százalékát. 2009-ben 81 milliárd dolláros árbevétele és 9,8 milliárdos adózott eredménye volt.

Esett a forgalom

Az év első kilenc hónapjában 2,21 millió liter üzemanyag fogyott Magyarországon, 9,8 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. A leglátványosabban, 36,4 százalékkal a már amúgy is alig igényelt, 98-as oktánszámú benzin iránti kereslet esett. 95-ös benzinből 11,8, gázolajból 7,2 százalékos volt a piac zsugorodása.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.