Cégvilág

Nagy kihívások előtt a tejipar

A felgyorsult világ globális demográfiai változásai a tejipart is új kihívások elé állítják. A változásokat jól mutatja, hogy a Föld lakosságának tejfogyasztása évente mintegy 2,4 százalékkal nő, volumene pedig soha nem látott magasságba emelkedve, 2013-ra várhatóan eléri a 213 milliárd litert.

Miközben Nyugat-Európában és Észak-Amerikában a tejfogyasztás magas szinten stagnál, Indiában és Kínában dinamikusan nő, derül ki a Tetra Pak több mint 100 ország tejfogyasztását vizsgáló tanulmányából. A 2000-ben mért 184 milliárd literről a világ tejfogyasztása 2010-re 203 milliárd literre, azaz tíz év alatt közel 10 százalékkal nőtt. A tejfogyasztás-növekedésének üteme azonban felgyorsulni látszik és az újabb 10 százalékos bővülés már nem 10, hanem mindössze 5 év múlva, 2015 körül várható.

Amíg a világ fejlett országaiban az elöregedés, addig a fejlődő országokban a fiatalok számának növekedése miatt nő majd a tej, mint alapélelmiszer iránti igény, amelyet hatalmas termelési kihívás lesz a 2050-re várható 3 milliárd új fogyasztó számára biztosítani.

Az Egyesült Nemzetek Szervezete szerint 2050-re várhatóan 6 milliárdra nő a városban élők száma, miközben a várható népességnövekedés 90 százalékát a szakemberek a városi környezethez kötik. A további urbanizáció jelentős hatással lesz a tejtermékek iránti igényre is, mivel a legtöbb országban a városlakók sokkal tudatosabban vásárolnak és több az elkölthető jövedelmük is, mint a vidéki lakosoknak. Ez azt jelenti, hogy a városokban élőknek nemcsak igényük lesz rá, de meg is engedhetik maguknak, hogy csomagolt és minőségi tejtermékeket vásároljanak.

Miközben a Föld lakossága a fejlődő országok népességrobbanásának köszönhetően nő, a világ fejlett országaiban, Európában, így Magyarországon is csökkenő tendenciát mutat, leggyorsabban pedig sajnos a fiatal korosztályok létszáma csökken. Hazánkban a 20 év alattiak létszáma jóval kisebb lesz a jelenleginél, akár a felére is apadhat a következő 50 évben. Ennek következtében arányuk a népességen belüli jelenlegi 26 százalékról 15–17 százalékra csökkenhet, számottevő kiesést idézve elő a tejfogyasztás területén is.
 
Amíg hazánkban a tejkedvelők 61 százalékához, addig a világ tejfogyasztóinak mintegy 25 százalékához már korszerű kartoncsomagolásban jut el termék. Az urbanizáció és az a tény, hogy a tejtermelőknek a városok növekvő mérete miatt egyre messzebbről kell majd a tejet a fogyasztókhoz szállítani, felértékeli a kényelmes, higiénikus és tartósítószer-mentes csomagolás szerepét a következő évtizedekben.
 

Világgazdaság Online-->

tejfogyasztás tej tejipar tejtermék urbanizáció fogyasztó
Kapcsolódó cikkek