Sokktalanítani. Rácz Jenő, a Magyar Kórházszövetség elnöke szerint Surján László minisztersége tekinthető a legsikeresebbnek az elmúlt húsz évben abból a szempontból, hogy intézkedéseinek nagy része ma is érvényben van. Igaz persze, hogy neki volt a legtöbb ideje, hiszen 1990-től négy évig irányította az ágazatot, miközben a kereszténydemokrata párt elnöki teendőit is ellátta. Ehhez képest a későbbi kormányok idején még cikluson belül is jelentős irányváltások és miniszteri személycserék történtek, ezeket csokorba gyűjtve nyújtotta át a korábbi egészségügyi miniszter, Rácz Jenő a konferencia résztvevőinek.
A jelenlegi viszonyokkal kapcsolatban kijelentette: a gazdasági válság szűk mozgásteret enged a súlyos örökség kezelésére, amit felerősít, hogy az Európai Unió nem enged a 3,8 százalékos, jövőre pedig a 3 százalékos költségvetési hiánycél betartásából. De közrejátszanak az országon belüli természeti csapások, az árvíz, a vörösiszap-katasztrófa miatti váratlan kiadások. Ennek ellenére el kell ismernie a kormánynak, s úgy tűnik, ezt meg is teszi, hogy az egészségügy súlyosan forráshiányos. Nem úszható meg, hogy legalább 1 százalékkal növeljék az ágazat GDP-részesedését, amely mintegy 250 milliárd forintot jelent. El kell ismerni azt is, hogy a rendelkezésre álló pénzből a jelenleg nyújtott szolgáltatások nem finanszírozhatók, meg kell határozni, mi jár a közpénzek fejében. Tény az is, hogy a jelenlegi torz ellátórendszert át kell alakítani, amely nemcsak fenntarthatatlan, de a fejlesztést is ellehetetleníti. Változtatásra szorul továbbá a finanszírozás jelenlegi rendszere. Kritikus a munkaerőhiány, a humánerőforrás-bomba gyújtószerkezete már kioldott – fogalmazott Rácz Jenő. Lehetséges út a három csapás: sokktalanítás, az egészségipar fejlesztése és új ellátórendszer kialakítása.
Fájdalmas döntések állnak a szektor előtt, miközben az egészségügy szereplőinek elfogyott a türelme – mondta Rácz Jenő, hozzátéve: az év végére 90 milliárdra nőhet az intézmények adósságállománya, amelynek csupán az egyharmadát fedezheti a kilátásba helyezett többletforrás-juttatás. Így a következő évet 60 milliárdos hendikeppel kezdi a szektor. Pedig az egészségügy fontos GDP-termelő ágazat, 30 százalékkal többet termel, mint amennyit a közfinanszírozásból visszakap. A gazdaság húzóágazata lehetne, hiszen korlátlan munkahelyteremtő potenciállal bír. Az elnök reménykeltőnek tartja ebben a tekintetben az Új Széchenyi-tervet, és úgy tartja: a közeljövőben szükség lesz az erőforrások centralizációjára az ágazatban, és a fokozott állami beavatkozás sem kerülhető el.
Eddigi miniszterek intézkedései
Surján László (1990–1994)
rendszer- (vagy vezetés-) váltás az egészségügyben – hármas vezetés
háziorvosi rendszer kialakítása
Ealap és Egészségbiztosítási Önkormányzat létrejötte
a teljesítményfinanszírozás bevezetése
Szabó György (1995–1996)
Bokros-csomag az egészségügyben
10 000 ágyas csökkentés
az ellátási csomag szűkítése
kompenzációs intézkedések (privatizációs többletbevételek) elmaradása
Kökény Mihály (1996–1998)
az első kórház-konszolidációs kísérlet
bevezetett és halasztott minimumfeltételek
új egészségügyi törvény
az egyre szűkülő forrásokból az egyre növekvő szakmai ellenállás mellett talpon maradni
Gógl Árpád (1998–2000)
elmarad az ígért béremelés
sürgősségi ellátás és mentés új koncepciója
új képzési rendszer
vérellátás átalakítása
Mikola István (2000–2002)
kórháztörvény (az egészségügy szabályozott magánosítása)
orvosok jogállása (szellemi szabadfoglalkozású)
népegészségügyi program
gyógyszer-megállapodás
ágazati konszolidáció terve
Csehák Judit (2002–2003)
50 százalékos béremelés
új kórháztörvény, majd annak megsemmisítése
újabb sikertelen részleges konszolidációs program
gyógyszer-megállapodás felmondása
a szükséges változtatásokhoz nincs többletforrás
Kökény Mihály (2003–2004)
állóháború a gyógyszerpiac valamennyi szereplőjével
tovább szűkülő pénzügyi mozgástér
növekvő szakmai elégedetlenség
népegészségügyi program
ellátásszervezési modell
Rácz Jenő (2004–2006)
békét teremteni az ágazatban többletforrások nélkül
cél a valódi társadalombiztosítás kialakítása
100 lépés program
nemzeti egészségügyi programok
HR-stratégia
Molnár Lajos (2006–2007)
struktúraátalakítás (Lovasberény)
vizitdíj – kórházi napidíj
egészségbiztosítási „reform”
patikaliberalizáció
gyógyszer-gazdaságossági tv.
korbácsrendelet
Egészségbiztosítási Felügyelet
konvergenciaprogram (–0,9 százalék)
Horváth Ágnes (2007–2008)
változatlan „molnári út” bukott több-biztosítós modellel
kórházi széf elrendelése
előírt élelmezési norma
teljes konfrontáció a szakmával és a társadalommal
népszavazás
kormánykoalíciót buktató menesztés
Székely Tamás (2008–2010)
politikus helyett szakember
legyen újra szakmai béke
a finanszírozási szakember legjobban a finanszírozásban konfrontálódik (EMAFT)
„Bajnai-csomag”
zöld zászlós demonstráció – éhséglázadás
a szakma nyílt ellenállása
Szócska Miklós (2010–)
mély és összetett válságörökség
hihetetlen várakozás
azonnali válságkezelés
minimumfeltételek, rezidensi rendelet, kompetenciarendelet stb. megszüntetése
az EBF megszüntetése
széles szakmai konszenzus keresése
részleges adósságrendezés
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.