A jövő évi büdzsé tervezete szerint a Volán társaságok feladataik ellátásához 27 milliárd forint költségtérítést kapnak – mondta Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója a december 12-én hatályba lépő új autóbusz-menetrendet bejelentő tegnapi sajtótájékoztatóján. Ez hárommilliárd forinttal több az ideinél. Tarifaemelés nincs napirenden – válaszolta lapunk kérdésére.
Az új menetrendekben lényegi járatszámváltozások nem lesznek, de a közlekedés jobban igazodik az igényekhez. Például a már az idén több vonalon bevezetett és bevált ütemes menetrend köre a változás időpontjától bővül.
A Volán társaságok naponta mintegy 1,2 millió helyközi és 1,26 millió helyi utast szállítanak. Saslics Elemér elmondta, 2000 óta folyamatosan csökken a közösségi közlekedésben utazók száma. A buszos cégeknél az akkori évi 520 milliót meghaladó utasszám 2010-ben várhatóan 423,4 millióra esik. Prognózisuk szerint a trend folytatódik, és 2025-ben már csak 350-380 millió körül alakulhat az éves utasszám.
Autóbusz-beszerzésekre 2010-ben csak saját forrásból volt lehetőségük a Volán társaságoknak, és a jövőben is ezzel kell számolniuk. Az idén összesen 130 új és 50 használt járművet vásároltak. Ezekkel az autóbuszok átlagéletkora 10,87 évre változott. A négy-öt évvel ezelőtti 12 év feletti csúcsról folyamatos a csökkenés, de ebben az össz-buszszám csökkenése is közrejátszik, hiszen ilyenkor az öregebb járműveket selejtezik le. Az állomány 42 százaléka így is tíz évnél idősebb, sőt 19 százaléka 17 év feletti.
Az alvállalkozók 300-nál több busza jóval fiatalabb, hiszen az új jármű beszerzése pályázati feltétel volt. A társaságok 0–34 százalék között alkalmaznak külső cégeket a forgalom lebonyolítására. Az alvállalkozók Volán cégekkel kötött szerződései 2012. december 31-én lejárnak, és a határidő jogilag nem hosszabbítható meg.
A busztársaságok a múlt év második felétől megnyílt lehetőséggel élve sikerrel pályáztak a regionális operatív programokban EU-forrásokra. György Tibor, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója kérdésünkre válaszolva elmondta, eddig a hozzájuk tartozó Volán társaságok és helyi közlekedést lebonyolító cégek 25 projektje összesen 12 milliárd forint uniós támogatást nyert. Ez 14-15 milliárd forintos infrastrukturális fejlesztést tesz lehetővé. Az eredmények az első pályázatnyerteseknél – elsősorban az utastájékoztatásban – már láthatók, a többieknél folyik a tervezés, előkészítés, a megvalósítás a következő évben várható. Az uniós támogatás járműbeszerzésre nem használható fel. MK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.