A kereskedelmi gázolajár jövő évi bevezetése növeli a hazai székhelyű fuvarozók nemzetközi versenyképességét, a hazai tankolás ösztönzésével pedig a költségvetésnek többlet jövedékiadó-bevételt eredményez – mondta Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke az érdekképviselet tegnapi évzáró sajtótájékoztatóján. A 2011. január elsejétől életbe lépő jogszabály szerint a Magyarországon tankoló, 7,5 tonnánál nagyobb bel- és külföldi gépjárművek, illetve autóbuszok esetén a jövedéki adóból literenként 6,50 forintot lehet visszaigényelni. Ennek feltétele az üzemanyagkártyás tankolás, továbbá, hogy a fuvarozóknak regisztráltatni kell magukat a vámhivatalnál. Ezt a végrehajtási rendelet tervezete értelmében február 15-ig kell megtenniük, és negyedévi, illetve évi visszatérítésre lesz lehetőség.
Az MKFE számításai szerint a jövő évben – az adó-visszatérítés eredményeként – 200 millió literrel növekedhet a magyarországi töltőállomások forgalma. Ezt is beszámítva a 6,50 forintos jövedékiadó-visszatérítés maximum 8,5 milliárd forintos kiadást okoz a költségvetésnek, de a bevételi plusz húszmilliárd lesz. Így a magyar állam összességében 11,5 milliárd többletbevételt könyvelhet el.
Vereczkey Zoltán emlékeztetett arra, miután ez év január 1-jétől a gázolaj literenkénti jövedékiadó-tartalma már nyolc forinttal haladta meg az unió által előírt minimumot, az első fél évben 10 százalékkal csökkent a hazai gázolajfogyasztás. Miután a kormány kilátásba helyezte, hogy jövő évtől bevezetik a kereskedelmi gázolajat, a legnagyobb vállalkozásokat tömörítő Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum és a csatlakozott fuvarozói érdekképviseletek tagjai ígéretet tettek arra, itthoni tankolásaikkal visszahozzák a fel nem használt 200 millió liter gázolaj miatt elveszett bevételt. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint a gázolajvásárlás csökkenése júliusban megállt, majd növekvő tendenciát mutatott. Míg az első fél évében havonta átlag 124 millió liter fogyott, addig júliusban már 152 millió. A harmadik negyedévi havi átlagadatok szerint pedig 17 százalékkal nőtt a fogyasztás az első hat hónaphoz képest, és mindez csak azzal indokolható, hogy a vállalkozások közül egyre többen – kicsik és nagyok egyaránt – idehaza vásároltak üzemanyagot.
Az MKFE elnöke bejelentette, az egyesület a napokban a Mol Nyrt.-vel a tagok számára kibocsátott üzemanyagkártyákhoz kötődő kedvezmények kiterjesztéséről állapodott meg. A tagok az eddig is működő halasztott fizetést lehetővé tevő Mol–MKFE Gold kártyán kívül ezentúl Green kártyát is igényelhetnek. Ez az előre feltölthető üzemanyagkártya a nehezebb helyzetben lévő fuvarozó kis- és középvállalkozókat kívánja segíteni, és az adó-visszatérítéssel együtt a literenkénti üzemanyagköltség-csökkentés két számjegyű lehet. Vereczkey Zoltán szólt arról is, hogy a fuvarozók versenyképességének javítása érdekében az egyesület javasolni fogja az adómentes napidíj jelenleg 25 eurós összegének megemelését 40-re. Ez az európai átlagnak felelne meg. MK
Jelentős szelet a GDP-ből
Karmos Gábor, az MKFE főtitkára közölte: Magyarországon 18,5 ezer fuvarozó vállalkozó mintegy 70 ezer tehergépjárművet és 20 ezer pótkocsit üzemeltet, a kétezer autóbuszos személyszállító vállalkozás pedig 16 ezer járművet. A szektor 130-140 ezer munkavállalót foglalkoztat, a GDP hat százalékát adja, és évente 1600 milliárd forint adót fizet be a büdzsébe, ez a költségvetés hat százalékát teszi ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.