BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itthon maradó milliárdok

A kereskedelmi gázolaj jövő évi megjelenésével a magyar költségvetés és a fuvarozók is jól járnak

A kereskedelmi gázolajár jövő évi bevezetése növeli a hazai székhelyű fuvarozók nemzetközi versenyképességét, a hazai tankolás ösztönzésével pedig a költségvetésnek többlet jövedékiadó-bevételt eredményez – mondta Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke az érdekképviselet tegnapi évzáró sajtótájékoztatóján. A 2011. január elsejétől életbe lépő jogszabály szerint a Magyarországon tankoló, 7,5 tonnánál nagyobb bel- és külföldi gépjárművek, illetve autóbuszok esetén a jövedéki adóból literenként 6,50 forintot lehet visszaigényelni. Ennek feltétele az üzemanyagkártyás tankolás, továbbá, hogy a fuvarozóknak regisztráltatni kell magukat a vámhivatalnál. Ezt a végrehajtási rendelet tervezete értelmében február 15-ig kell megtenniük, és negyedévi, illetve évi visszatérítésre lesz lehetőség.

Az MKFE számításai szerint a jövő évben – az adó-visszatérítés eredményeként – 200 millió literrel növekedhet a magyarországi töltőállomások forgalma. Ezt is beszámítva a 6,50 forintos jövedékiadó-visszatérítés maximum 8,5 milliárd forintos kiadást okoz a költségvetésnek, de a bevételi plusz húszmilliárd lesz. Így a magyar állam összességében 11,5 milliárd többletbevételt könyvelhet el.

Vereczkey Zoltán emlékeztetett arra, miután ez év január 1-jétől a gázolaj literenkénti jövedékiadó-tartalma már nyolc forinttal haladta meg az unió által előírt minimumot, az első fél évben 10 százalékkal csökkent a hazai gázolajfogyasztás. Miután a kormány kilátásba helyezte, hogy jövő évtől bevezetik a kereskedelmi gázolajat, a legnagyobb vállalkozásokat tömörítő Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum és a csatlakozott fuvarozói érdekképviseletek tagjai ígéretet tettek arra, itthoni tankolásaikkal visszahozzák a fel nem használt 200 millió liter gázolaj miatt elveszett bevételt. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint a gázolajvásárlás csökkenése júliusban megállt, majd növekvő tendenciát mutatott. Míg az első fél évében havonta átlag 124 millió liter fogyott, addig júliusban már 152 millió. A harmadik negyedévi havi átlagadatok szerint pedig 17 százalékkal nőtt a fogyasztás az első hat hónaphoz képest, és mindez csak azzal indokolható, hogy a vállalkozások közül egyre többen – kicsik és nagyok egyaránt – idehaza vásároltak üzemanyagot.

Az MKFE elnöke bejelentette, az egyesület a napokban a Mol Nyrt.-vel a tagok számára kibocsátott üzemanyagkártyákhoz kötődő kedvezmények kiterjesztéséről állapodott meg. A tagok az eddig is működő halasztott fizetést lehetővé tevő Mol–MKFE Gold kártyán kívül ezentúl Green kártyát is igényelhetnek. Ez az előre feltölthető üzemanyagkártya a nehezebb helyzetben lévő fuvarozó kis- és középvállalkozókat kívánja segíteni, és az adó-visszatérítéssel együtt a literenkénti üzemanyagköltség-csökkentés két számjegyű lehet. Vereczkey Zoltán szólt arról is, hogy a fuvarozók versenyképességének javítása érdekében az egyesület javasolni fogja az adómentes napidíj jelenleg 25 eurós összegének megemelését 40-re. Ez az európai átlagnak felelne meg. MK

Jelentős szelet a GDP-ből

Karmos Gábor, az MKFE főtitkára közölte: Magyarországon 18,5 ezer fuvarozó vállalkozó mintegy 70 ezer tehergépjárművet és 20 ezer pótkocsit üzemeltet, a kétezer autóbuszos személyszállító vállalkozás pedig 16 ezer járművet. A szektor 130-140 ezer munkavállalót foglalkoztat, a GDP hat százalékát adja, és évente 1600 milliárd forint adót fizet be a büdzsébe, ez a költségvetés hat százalékát teszi ki.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.