BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

MÁV: további ésszerűsítés

Az új stratégia szerint kesztyűt kíván dobni az egyéni személyi közlekedésnek a vasút

Stratégia. A MÁV csoport az egyéni közlekedéssel versenyképes személyszállítást és vonzó teherszállítási feltételeket akar megteremteni Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgató tájékoztatása szerint. E célok elérését is tartalmazza majd a csoport 30 éves fejlesztési stratégiája. A stratégiának azért kell ilyen nagy időtávot átfognia, mert a vasúti fejlesztések is költség- és időigényesek, s mert maguk is legalább 30 évre előre meghatározzák a vasúti infrastruktúrát. A terület eszközállománya (sínek, mozdonyok, kocsik) is évtizedekig használhatók.

A személyszállítás erősítését segíti, hogy a kormány is a kötött pályás közlekedés előtérbe helyezését támogatja. A cél érdekében rövid távon vélhetőleg mégis be kell áldozni néhány hatékonysági mutatót. A kínálati menetrend bevezetése például rögtön felveti a kihasználtság kérdését. „A helyközi buszos és a városi tömegközlekedéssel egyeztetve kell a tarifákat is kezelni, és szó lehet az IC-pótjegy eltörléséről is. A jegyártámogatás felülvizsgálata viszont nem a MÁV, hanem az állampolgárok és az állam ügye” – válaszolt lapunknak Szarvas Ferenc. Ugyanakkor sürgős lenne mielőbb felújítani 50 IC-személykocsit.

A vasúti áruszállítás tarifáiban meg kell jelentetni a fejlesztések költségeit, az ugyanis nem tartható, hogy egyedül a személyszállítás viselje e terheket. Mivel az elmúlt évben jelentősen visszaesett a hazai vasúti teherfuvarozás, itt az első cél a szinten tartás, s csak utána a növekedés. „Az idén a tranzitot segítő díjak csökkentek, csak a belföldi szolgáltatások tarifái emelkedtek” – mondta a Világgazdaságnak az elnök-vezérigazgató, remélve, hogy a belföldi vasúti áruszállítás sem zsugorodik tovább. A terület élénkítését főként szabályozói oldalról, mindenekelőtt a használatarányos útdíj 2012-re tervezett bevezetésétől várja. „Miközben Magyarországon egy kamion 10 euróért áthajt, vagyis nem téríti meg az út- és a környezethasználat járulékos költségeit, Ausztrián áthajtania mintegy 100 eurójába, Szlovákián pedig 90 eurójába kerül” – jelentette ki az elnök-vezérigazgató.

Olyan tervről egyébként nem tud Szarvas Ferenc, hogy az állam a MÁV-on keresztül újra meg kívánna jelenni a vasúti áruszállításban. Szerinte erre a csoportnak már nincsenek meg sem az eszközei, sem a személyi állománya. Az is kérdéses, hogy célszerű lenne-e megjelennie újként egy erős és mintegy 30 kisebb cég uralta piacon.

További fejlesztéseit a MÁV elsősorban uniós forrásokból finanszírozná. Az elnök-vezérigazgató fontosnak tartja, hogy több évre előre láthatók legyenek a társaság forrásai. Folynak a tárgyalások az állammal a következő három évre szóló személyszállítási és pályahasználati közszolgáltatási szerződésről. A MÁV közben dolgozik a költségei csökkentésén, például megválna a profilidegen tevékenységeitől, kiszűrné az átfedéseket, egységesítené működését. Hamarosan kötvényt bocsát ki. Lejár a 45 milliárdos tartozása, amelyet vélhetőleg meg kell hosszabbítani, de az is járható út, ha az állam átvállalja. BHL

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.