Az EU-nál támadná a Malévot a Wizz Air
Tavaly összesen 9,6 millió utast szállított a Wizz Air, ebből 1,2 millió volt a budapesti járatok utasa. Ezzel a légitársaság 12,5 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik Ferihegyen. Az egyes piacokkal kapcsolatban Váradi József arról számolt be, hogy a legnagyobb arányban, 33 százalékkal a romániai forgalom emelkedett tavaly az előző évhez képest. A lengyel piac viszont "csalódást keltett" tavaly, mert három hónapra gyakorlatilag "összeomlott" a piac a vulkáni hamu, az elnöki különgép katasztrófája és az árvíz miatt.
A cég gazdálkodására a tartósan magas olajár és az euróhoz képest erős dollár volt hatással, hiszen a beszerzéseket dollárban fizetik. Ugyanakkor a repülőterek, a gyártók, a repülőtéri üzemanyagszállítók gyakran monopol-, vagy ahhoz hasonló helyzetben vannak, ami nehezíti a légitársaságok helyzetét. Jelentős probléma Európában, hogy a légitársaságok viselik azokat a kártérítési terheket, amik nem rajtuk múlnak - utalt a sztrájkok, az időjárás, a vulkáni hamu okozta károkra Váradi József.
A gazdálkodást tekintve a Wizz Air a 2009. évhez hasonlóan teljesített. A számok ismertetése nélkül a vezérigazgató annyit mondott, hogy a 100 millió euró cash flow (készpénz) pozíciót mindig tartani tudják, a profit pedig elfogadható szintű. Az üzemanyag és a devizaárfolyam változását a légitársaság fedezeti ügyletekkel védi ki - mondta Váradi József, de a tartósan magas üzemanyagárakra ez hosszú távon nem jelent megoldást.
Ebben az évben 4 új repülőgépet vesz át a Wizz Air, míg egyet lead. Jelenleg 34 Airbus 320-as üzemeltet a légitársaság. Ezek közül 9 lízingelt, ebből egyet visszaadnak, így az év végére 37 repülőgépe lesz a légitársaságnak. A vezérigazgató megemlítette, hogy a 2017 végéig szóló, 132 repülőgép beszerzését előirányzó programot átütemezték, mert a növekedés a program indításakor tervezetthez képest kisebb. Ebben az évben a forgalom 20 százalékos növekedésével számol a Wizz Air budapesti járatain, ami megfelel az átlagos bővülési tervnek.


