Gondban a mobilvécépiac
„A mobilvécé-kölcsönzés eléggé szezonális tevékenységnek számít, ugyanis idomul a két fő „felvevőpiac”, az építőipar, illetve a rendezvény- és fesztiválszervező ágazat tavasztól őszig tartó szezonjához” – mondta a Világgazdaságnak Solti András, a piac felét lefedő, húsz évvel ezelőtt alapított Toi Toi Kft. ügyvezető igazgatója. A két éve berobbant válság elmondása szerint a mobilszaniter-piacot előbbin keresztül érzékenyen érintette, a beruházások leállása miatt ugyanis 40-50 százalékkal esett vissza az építkezésekre bérbe adott mobilvécék forgalma.
Ezt a kiesést eleinte kompenzálta az évek óta szaporodó és bővülő zenei fesztiválok, kulturális és gasztronómiai rendezvények megrendelésállománya, azonban a szponzori, illetve az önkormányzati finanszírozási háttér megroggyanásával a hasonló események száma is csökkenésnek indult az elmúlt időszakban. „Aggódva figyeljük a Fővárosi Önkormányzatnak a közterület-foglalási díj megállapításával kapcsolatos magatartását, és bízunk benne, hogy sikerül olyan megállapodásokat kötni az egyes rendezvények szervezőivel, hogy emiatt ne maradjon el egyetlen tömegeket mozgató esemény sem” – mondta Solti András, aki szerint a mobilvécépiacra is nagy csapást jelentene, ha ilyen, több ezer fő érdeklődésére számot tartó programok elmaradnának. Példaként megemlítette, hogy csak a Sziget Fesztiválra több mint ezer mobilvécét szállítanak ki, ez, figyelembe véve, hogy az ágazatban dolgozó cégek teljes mobiltoalett-állománya körülbelül tízezer darabosra tehető, igazán jelentősnek mondtató. (A hazai piac több mint felét egyébként a Toi Toi „flottája” teszi ki.)
A piaci trendekkel kapcsolatban Solti András még elmondta, hogy az elmúlt két évben erőteljes visszaesést tapasztaltak a luxus-, illetve VIP-vécék szegmensében, ezeket az elegánsabb, magasabb minőségű szanitereszközöket korábban egy viszonylag szűk, de stabil vevőkör vette igénybe. A céges partik, tréningek, családi napok ritkulása azonban tovább csökkentette irántuk a fizetőképes keresletet.
Az ágazat szereplői mindenesetre bíznak abban, hogy az idei évben stabilizálódhat a piac, többek közt abban reménykednek, hogy az Új Széchenyi-terv építőipari beruházásokat indíthat el, ez a mobilvécék iránti keresletet is fellendítené.
Az elmúlt években drasztikus árverseny indult
Mobilvécé-kölcsönzéssel Magyarországon először az 1991-ben alapított Toi Toi Kft. és az épületszobrászattal is foglalkozó Ornamentika Kft. kezdett el foglalkozni (utóbbi Euro WC márkanév alatt űzi ezt a tevékenységet),ez a két cég uralta tíz évig a piacot. Az elmúlt évtizedben azonban sorra nyíltak a hasonló profilú vállalatok; a Mobiltoalett Kft., valamint a Toifor Kft. számít még nagyobb szereplőnek. „Négy-öt évvel ezelőtt komoly árverseny kezdődött a mobilszaniter-piacon, sok ügyfél esetében gyakorlatilag csak és kizárólag az ár számít a döntésben” – mondta lapunknak Tatai Lajos, az Ornamentika Kft. ügyvezető igazgatója. Úgy véli: a fővárosban a legnagyobb a túlkínálat, vidéken pedig a nagy szállítási távolságok és a dráguló benzin nehezítik a gazdaságos üzemelést. Egy mobilvécé bérlésének költsége egyébként átlagosan 20 ezer forint körül mozog egy hónapra, ebben benne van a kiszállítás és a heti egyszeri teljes karbantartás, ürítés, fertőtlenítés.Az ár függ a kölcsönzés időtartamától és az igényelt szervizelés gyakoriságától is. Ha valaki hasonló vállalkozás indításán gondolkodik, érdemes tudnia, hogy számos engedélyt (környezetvédelmi, ÁNTSZ és egyéb) kell beszereznie, és tízmilliós nagyságrendű beruházással kell számolnia.
Ahhoz ugyanis, hogy nagyobb ügyfelek is igénybe vegyék a szolgáltatását, legalább 100-200 vécéfülkével kell rendelkeznie a cégnek, százdarabonként pedig egy szervizberendezés is szükséges. Emellett telephelyek és szállító járművek is kellenek. A piac azonban telített, így a szakmabeliek szerint már késő belépni.
Az ár függ a kölcsönzés időtartamától és az igényelt szervizelés gyakoriságától is. Ha valaki hasonló vállalkozás indításán gondolkodik, érdemes tudnia, hogy számos engedélyt (környezetvédelmi, ÁNTSZ és egyéb) kell beszereznie, és tízmilliós nagyságrendű beruházással kell számolnia.
Ahhoz ugyanis, hogy nagyobb ügyfelek is igénybe vegyék a szolgáltatását, legalább 100-200 vécéfülkével kell rendelkeznie a cégnek, százdarabonként pedig egy szervizberendezés is szükséges. Emellett telephelyek és szállító járművek is kellenek. A piac azonban telített, így a szakmabeliek szerint már késő belépni. -->